Arlas ekologiska sortiment firar 30 år – bjuder in till webbinar om det ekologiska värdet

För att fira att Arlas ekologiska sortiment fyller 30 år bjuder Arla tillsammans med forskare och representanter från olika företag och organisationer in till ett webbinar om det ekologiska värdet. Vad säger forskningen och miljörörelsen? Hur ser livsmedelsindustrins engagemang ut i Sverige? Hur och varför bör politiken sätta upp målsättningar och krav för att främja ekologiskt?

Arla storsatsar på att lyfta alla de fördelar som finns med ekologisk produktion

År 1991 lanserade Arla sin första ekomjölk. Då var det tretton Arlabönder som hade börjat med ekologisk produktion. Ekomjölken växte snabbt och banade också vägen för fler ekologiska varor. I dag, 30 år senare, finns hundratals ekologiska mjölkgårdar och Arla är den största producenten av ekologiska mejeriprodukter i världen.

Arbetet för en ännu mer hållbar mjölkproduktion pågår varje dag på gårdar runt om i landet. Klimatförändringarna, artdöden, hunger och ojämlik hälsa världen över ställer stora krav på en hållbar livsmedelsproduktion. Intresset och kraven från både samhället och konsumenterna ökar. Trots det har konsumtionen av ekologiska produkter minskat något i Sverige de senaste åren. Vilket skiljer sig från andra länder där konsumtionen av ekologiska produkter ökat under pandemin.

”Ekologiskt kostar lite mer och fördelarna kanske inte alltid är kända. Som marknadsledare vill vi vända den nedåtgående trenden för ekologiska produkter, inte bara mejeri utan i nästan alla kategorier, och storsatsar därför på att lyfta alla de fördelar som finns med ekologisk produktion. För den medvetne konsumenten som vill göra hållbara val kommer eko fortsätta vara det enklaste och viktigaste sättet att göra skillnad”, säger Lina Jensfelt, ansvarig för det ekologiska sortimentet, Arla Sverige.

Om ekologiska Arlagårdar

• De använder varken naturfrämmande bekämpningsmedel eller konstgödsel i foderodlingen och korna får beta extra mycket.
  • De bidrar till biologisk mångfald, att skydda sjöar och vattendrag, bättre jordhälsa och djuromsorg.
  • Dessutom har Arla Ko® Eko-produkter netto noll klimatavtryck genom att klimatutsläppen kompenseras.

Välkommen på webbinarium

För att fira att Arlas ekologiska sortiment fyller 30 år bjuder vi in till ett spännande samtal om värdet av ekologiskt. Tillsammans med SLU Centrum för ekologisk produktion och konsumtion, Naturskyddsföreningen, KRAV, Ekologiska lantbrukarna och Organic Sweden kommer vi bland annat att diskutera:

• Vad ekologisk produktion betyder för klimat och miljö. Vad säger forskningen och miljörörelsen?
  • Hur marknaden ser på värdet av ekologiskt. Hur ser livsmedelsindustrins engagemang ut i Sverige?
  • Och vad är ekologiskt värt för samhället. Hur och varför bör politiken sätta upp målsättningar och krav för att främja ekologiskt?

Datum och tid: 3 september kl. 10:30-11:30
Anmälan till webbinariet: Mejla till anmalan@arlafoods.com

30 år sedan lanseringen av Arlas första ekomjölk

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar15.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.

Arlas jättesatsning i Götene – investerar 300 miljoner i ekoproduktionen3.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arla fortsätter att framtidssäkra mejeriet i Götene och investerar ytterligare 300 miljoner kronor i mejeriet, detta utöver de 95 miljoner kronor som redan beslutats under 2021. Investeringarna innebär att mejeriets kapacitet för hantering av ekomjölk fördubblas och bidrar till att Arla kan utöka det ekologiska sortimentet, samtidigt som modernare system säkrar produktionen.