Arlas jättesatsning i Götene – investerar 300 miljoner i ekoproduktionen

Arla fortsätter att framtidssäkra mejeriet i Götene och investerar ytterligare 300 miljoner kronor i mejeriet, detta utöver de 95 miljoner kronor som redan beslutats under 2021. Investeringarna innebär att mejeriets kapacitet för hantering av ekomjölk fördubblas och bidrar till att Arla kan utöka det ekologiska sortimentet, samtidigt som modernare system säkrar produktionen.

Arla investerar 300 miljoner kronor i mejeriet i Götene

I mars beslutade Arla att investera 95 miljoner kronor i Götene mejeri för att säkra smör- och matfettsproduktionen. Nu investeras ytterligare 300 miljoner kronor med målet att utöka Arlas ekologiska sortiment. Investeringen är den största som gjorts på ett Arlamejeri sedan Götenes ostlager Alexander byggdes för 20 år sedan och visar på den viktiga roll mejeriet i Götene har.

”Vi ser hela tiden över hur vi kan framtidssäkra mejeriet, hitta grönare och bättre lösningar för att kunna leverera goda och hållbara produkter till hela landet. Varje dag gör våra ägare, bönderna, ett otroligt arbete på gårdarna och med den här investeringen kan vi bidra till en fortsatt tillväxt för det ekologiska sortimentet”, säger Marika Lifbom, mejerichef Arla Götene.

Investeringen innebär bland annat att mejeriet kommer byggas ut för att göra plats för fler mjölktankar för att kunna ta tillvara på större volymer av den ekologiska mjölken. Mejeriets kapacitet för att hantera ekomjölk kommer att dubbleras och gå från att kunna ta tillvara på en dags mjölkproduktion, till att kunna hantera två dagars mjölkproduktion.

Den nya utrustningen kommer genom modernare system att bidra till bättre spårbarhet och större produktionssäkerhet. Annan utrustning på mejeriet kommer också att uppgraderas för att allting ska fungera bättre.

”Investeringen bidrar till att vi kan jobba smartare, mer effektivt och i större volymer. Den medvetne konsumenten kommer börja köpa allt mer ekologiska produkter, då vill vi kunna möta den efterfrågan”, säger Marika Lifbom.

Projekteringsarbetet har pågått under flera år och under tiden har ett detaljarbete och en gedigen förstudie uträttats. Produktionsstart sker under våren 2023.

Arla investerar 300 miljoner kronor i mejeriet i Götene
Marika Lifbom, mejerichef Arla Götene

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar15.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.

Arlas ekologiska sortiment firar 30 år – bjuder in till webbinar om det ekologiska värdet1.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att fira att Arlas ekologiska sortiment fyller 30 år bjuder Arla tillsammans med forskare och representanter från olika företag och organisationer in till ett webbinar om det ekologiska värdet. Vad säger forskningen och miljörörelsen? Hur ser livsmedelsindustrins engagemang ut i Sverige? Hur och varför bör politiken sätta upp målsättningar och krav för att främja ekologiskt?