Arlas mejeri i Sundsvall lägger ner

Efter många år av förändrade konsumtionsmönster, från mjölk till andra mejeriprodukter, flyttar Arla färskmjölksproduktionen i Sundsvall till mejeriet i Kallhäll strax utanför Stockholm. Flytten sker i början av maj. Distributionsverksamheten blir kvar i Sundsvall och Arla fortsätter att satsa på ost i Östersund.
Arlas mejeriproduktion flyttar till Kallhäll i början av maj. Men distributionsverksamheten stannar kvar i lokalerna. Foto: Arla

Lokala fackliga förhandlingar inleds nu

I dag arbetar runt 100 medarbetare på Arla i Sundsvall, varav ungefär 40 i mejeriet. Nu inleds lokala fackliga förhandlingar och exakt hur många anställda som blir övertaliga är inte klart än. Medarbetarna informerades vid ett möte klockan 12 på måndagen.

– Det här är förstås ett mycket tufft besked för alla inblandade, även om det inte är helt oväntat. Vi har nu nära dialog med facket, Arbetsförmedlingen och andra omställningsorganisationer för att hitta så bra lösningar som möjligt för alla medarbetare, säger Jörgen Thunholm, chef för mejerierna i Sundsvall och Kallhäll.

De senaste åren har konsumtionen av dryckesmjölk och filmjölk, som är de produkter som i huvudsak tillverkas i Sundsvall, minskat kraftigt till förmån för andra mejeriprodukter som exempelvis ost.

– För att konsumenterna inte ska behöva betala onödigt mycket för sin mat och för att bönderna ska få så bra betalt som möjligt för sin mjölk måste vi hela tiden se till att ha en kostnadseffektiv och framtidssäkrad produktion som är anpassad efter vad marknaden efterfrågar, säger Jörgen Thunholm.

Arla finns kvar i Västernorrland och Jämtland

Mejeriet avvecklas successivt under våren och i början av maj flyttar hela produktionen till Kallhäll. Arlas distributionsverksamhet kommer att finnas kvar i lokalerna. Dessutom finns en lokal närvaro genom bönderna som både är medlemmar och ägare av kooperativet och levererar sin mjölk till Arla.

– Det är cirka 40 Arlagårdar som levererar mjölk till Sundsvalls mejeri. Mjölken kommer att hämtas precis som tidigare, och Arla fortsätter att tillverka olika mejeriprodukter av deras mjölk, som sedan säljs både lokalt och runtom i landet, säger Jörgen Thunholm.

Under året undersöker också Arla möjligheterna att ta in ett antal nystartande mjölkgårdar från området i kooperativet.

Jämtlandsmjölk och långfil går ur sortimentet

De lokala produkterna Jämtlandsmjölk och Långfil försvinner från butikshyllorna i början av maj.

– Att särhålla mjölken från Jämtland vore inte ekonomiskt försvarbart, vare sig mot bönderna eller konsumenterna. När det gäller Långfilen så är det en produkt som tyvärr inte efterfrågas av så många konsumenter längre, säger Jörgen Thunholm.

Arla kommer att sälja mjölk från lokala bönder i Jämtland och hela södra Norrland även framöver, men den kan ha blandats med mjölk från andra delar av landet. Osttillverkningen i Östersund går på högvarv, och det bondeägda företaget fortsätter att investera i verksamheten.

– Arla är ett kooperativ och all vinst går tillbaka till bönderna. Pengarna som kommer in fördelas på varje liter mjölk som har levererats. Så när du köper mjölk, fil, smör, grädde, ost eller något annat från Arla gynnar du alltid lokala mjölkbönder i Västernorrland och Jämtland, oavsett var i landet du handlar, säger Jörgen Thunholm.

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.