Arlas mjölkpulveranläggning i Vimmerby blir fossilfri

Genom energieffektivisering och värmeåtervinning har Arlas pulveranläggning i Vimmerby kunnat sänka energiförbrukningen rejält de senaste åren. Nu tar mejeriet nästa steg för att göra hela produktionen fossilfri genom ett samarbete med energileverantören Adven.

"Vi sänker kostnaderna samtidigt som vi blir fossilfria!"  säger Magnus Dahlblom (längst fram på bilden) mejerichef i Vimmerby.
"Vi sänker kostnaderna samtidigt som vi blir fossilfria!" säger Magnus Dahlblom (längst fram på bilden) mejerichef i Vimmerby.

Produktion av mjölkpulver drar stora mängder energi. Ett strategiskt arbete för att minska både klimatpåverkan och kostnader går hand i hand. På pulveranläggning i Vimmerby har Arla ingått ett nytt avtal där Adven, ett av Nordens ledande energiföretag, tar över energianläggningen som förser processerna med ånga och hetvatten.

Arla har tillsammans med Adven påbörjat ett arbete med att energieffektivisera anläggningen bland annat genom att återvinna spillvärme som tidigare gick förlorad. Energiproduktionen kommer också att bli helt fossilfri.

"Klimatarbete är hårt arbete och därför är jag glad att Adven kan hjälpa Arla att gå sista biten i mål på resan mot fossilfrihet och förbättrad effektivitet i sin energianvändning" säger Clara Tamm, affärsutvecklare och kundansvarig på Adven.

Dessa åtaganden kommer gemensamt bidra till att minska koldioxidutsläppen med 3 000 ton per år och Arla kommer kunna öka sin produktion med 20 procent utan att bygga ut energiproduktionen. Arbetet beräknas vara klart under 2022.

"Vi sänker kostnaderna samtidigt som vi blir fossilfria på mjölkpulveranläggningen i Vimmerby. Det lönar sig att investera i klimatåtgärder" säger Magnus Dahlblom mejerichef i Vimmerby.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla bygger mjölkgård i Nigeria – stöttar den lokala mjölkproduktionen17.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det bondeägda mejerikooperativet Arla Foods ska bygga en toppmodern kommersiell mjölkgård i norra Nigeria. Gården kommer även att erbjuda utbildning och stöd till upp emot 1 000 lokala mjölkbönder som en del i Arlas långsiktiga arbete för att skapa offentlig-privata partnerskap. Detta främjar i sin tur den nigerianska mejerisektorns utveckling och landets strävan att öka den lokala livsmedelsproduktionen.