Arlas mjölkpulveranläggning i Vimmerby blir fossilfri

Genom energieffektivisering och värmeåtervinning har Arlas pulveranläggning i Vimmerby kunnat sänka energiförbrukningen rejält de senaste åren. Nu tar mejeriet nästa steg för att göra hela produktionen fossilfri genom ett samarbete med energileverantören Adven.

"Vi sänker kostnaderna samtidigt som vi blir fossilfria!"  säger Magnus Dahlblom (längst fram på bilden) mejerichef i Vimmerby.
"Vi sänker kostnaderna samtidigt som vi blir fossilfria!" säger Magnus Dahlblom (längst fram på bilden) mejerichef i Vimmerby.

Produktion av mjölkpulver drar stora mängder energi. Ett strategiskt arbete för att minska både klimatpåverkan och kostnader går hand i hand. På pulveranläggning i Vimmerby har Arla ingått ett nytt avtal där Adven, ett av Nordens ledande energiföretag, tar över energianläggningen som förser processerna med ånga och hetvatten.

Arla har tillsammans med Adven påbörjat ett arbete med att energieffektivisera anläggningen bland annat genom att återvinna spillvärme som tidigare gick förlorad. Energiproduktionen kommer också att bli helt fossilfri.

"Klimatarbete är hårt arbete och därför är jag glad att Adven kan hjälpa Arla att gå sista biten i mål på resan mot fossilfrihet och förbättrad effektivitet i sin energianvändning" säger Clara Tamm, affärsutvecklare och kundansvarig på Adven.

Dessa åtaganden kommer gemensamt bidra till att minska koldioxidutsläppen med 3 000 ton per år och Arla kommer kunna öka sin produktion med 20 procent utan att bygga ut energiproduktionen. Arbetet beräknas vara klart under 2022.

"Vi sänker kostnaderna samtidigt som vi blir fossilfria på mjölkpulveranläggningen i Vimmerby. Det lönar sig att investera i klimatåtgärder" säger Magnus Dahlblom mejerichef i Vimmerby.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla tolv mejerier i Sverige som drivs till 100 procent på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.