Arla

Arlas VD Patrik Hansson lämnar Sverige för tyska marknaden, chefen för Arla Finland tar över

Dela

Arlas Sverigechef Patrik Hansson blir ny VD för Arla Foods Tyskland från den 1 juni 2021. Han ersätts av Kai Gyllström, VD för Arla Foods Finland.

Bondekooperativet Arla är en av världens största mejerikoncerner, med ägare i sju länder och en omsättning på 100 miljarder SEK. Patrik Hansson har arbetat på Arla sedan 2011 och har lett den svenska verksamheten sedan 2016. Innan dess bodde han i Malaysia där han ansvarade för den asiatiska marknaden. Och nu är det dags för ännu en flytt, denna gång för att bli VD för Arla Tyskland.

"Vi har tagit stora steg framåt mot våra långsiktiga mål i Tyskland och är nu redo att ta nästa steg när det gäller vår tillväxt. Patriks breda och djupgående kunskaper om vår verksamhet, våra varumärken och våra kunder parallellt med hans framgångsrika samarbete med våra ägare och kollegor för att skapa progressiva förändringar på marknaden – samtidigt som våra ägares och andra intressenters långsiktiga intressen värnas – gör honom till den perfekta personen att leda Arla Foods Tyskland, och se till att vi sätter upp ambitiösa mål för vad vi vill uppnå", säger Peter Giørtz-Carlsen, ansvarig för Arla Foods Europa.

"I min roll i den europeiska ledningsgruppen har jag sett våra tyska medarbetares och ägares hårda arbete för att utveckla verksamheten och skapa goda förutsättningar för tillväxt. Vi har nått ett antal spännande marknadspositioner, skapat innovation inom kategorin och investerar även på bredare front, inte minst genom det nya pulvertornet som vi bygger i Pronsfeld. Jag ser fram mot att arbeta tillsammans med hela den tyska organisationen för att öka vår tillväxt och bygga ett ännu starkare Arla. Jag vill också passa på att tacka mitt team, mina kollegor och våra svenska ägare. De här åren har varit fantastiska och jag är otroligt stolt över vad vi har åstadkommit tillsammans. Jag kommer att ta med mig många fina minnen", säger Patrik Hansson. 

Kai Gyllström kommer att ersätta Patrik Hansson i Sverige. Kai Gyllström började på Arla Foods 2009 och är idag VD för Arla Foods Finland. Dessförinnan ansvarade han bland annat för etableringen av vår globala Foodservice-verksamhet och har även varit marknadschef för Arla i Saudiarabien.

"Det är en stor ära att få den här möjligheten. Patrik och hans team har visat prov på ett mycket gott ledarskap och skapat tillväxtmöjligheter med starka globala och lokala varumärken. De har legat i framkant när det gäller att navigera bland och bemöta de krav som klimatförändringarna och hållbarhetsmålen ställer på livsmedels- och jordbrukssektorerna. Arla har en särställning i det svenska samhället, och tillsammans med våra ägare är vi en viktig del av landsbygdsekonomin. De närmaste åren kommer att ha stor betydelse för hur vi väljer att utforma och utveckla verksamheten och kooperativet i Sverige, och jag känner mig både ödmjuk och glad över att vara en del av detta", säger Kai Gyllström.

Patrik Hansson och Kai Gyllström tillträder sina nya roller den 1 juni och kommer att ägna de närmaste månaderna åt att säkerställa en effektiv överlämning. Arla har påbörjat processen med att hitta en efterträdare i Finland.  

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Patrik Hansson
Patrik Hansson
Ladda ned bild
Kai Gyllström
Kai Gyllström
Ladda ned bild

Om

Arla
Arla
Rättarvägen 3
169 68 SOLNA

08−789 50 00https://www.arla.se/

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Arla bjuder in till hoppfyllt kosläpp14.4.2021 09:28:24 CEST | Pressmeddelande

Förra årets digitala kosläpp hade närmare 700 000 visningar. Den här coronavåren bjuder Arla ännu en gång på lite hopp och bjuder in hela Sverige till att bevittna när kossor skuttar ut på grönbete. Sändningen leds av duon Mia Parnevik och Hampus Hedström. Genom samarbeten med över 120 lokala bagerier kommer tittarna bjudas på 32 000 bullar som kan avnjutas framför det digitala kosläppet den 24 april.

Frasigt är Årets Smak 20216.4.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att Årets Smak 2021 är frasigt. Det avslöjades när Arla för tredje året i rad presenterade sin unika trendspaning som i år bland annat baseras på en analys av 20 000 Instagram-inlägg från kockar och konditorer världen över. Årets starkaste smaktrend, frasigt, är en uppskattad textur som har stor betydelse för smakupplevelsen då den ger kontrast till krämighet och gör att en rätt upplevs som komplett.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum