Arlas ysteri i Götene fyller 50 år – släpper jubileumsost

I år firar Götene ysteri 50 år och ostlagret Alexander 20 år. Inför det stundande jubileet har en jubileumsost tagits fram i begränsad upplaga. Osten har en mogen aromatisk smak och planerar att säljas i lokala butiker i Götene.

År 1971 ystades den första osten på Götene mejeri. I dag ystas det 50 olika ostar på mejeriet, vilket motsvarar 18 000 ton ost varje år.

”Inte nog med att vi firar ysteriets 50 års jubileum, vi firar även att vi fortsätter investera och satsa på vårt lokala mejeri för att på sikt även fira 100 år. Men här och nu firar vi med alla fantastiska medarbetare som ser till att det finns ost på frukostbord runtom i landet”, säger Marika Lifbom, mejerichef Arla Götene.

Ostlagret och distributionscentralen Alexander i Götene firar samtidigt 20 år. Sedan uppstarten 2001 har all lagring, förädling och distribution av ost i Sverige flyttat dit. I dag finns det 25 000 pallplatser i höglagret och varje år förädlas 26 000 ton ost och det distribueras 150 000 ton produkter. Totalt rör det sig om 600 artiklar som distribueras ut från Alexander, vilket även innefattar artiklar från 17 andra Arlamejerier i Europa.

”Koncentrationen av lagring, förädling samt distribution från Alexander har gett enklare och mer hållbara logistikflöden, ökat automationen, effektiviserat transporterna samt gett högre leveranssäkerhet”, säger Marika Lifbom.

Under det senaste året har Arla beslutat att investera totalt 395 miljoner kronor i Götene mejeri och fortsätter på så vis att modernisera och framtidssäkra mejeriet.

Inför det stundande 50 års firandet har jubileumsosten Götene Jubileum tagits fram. Den ystades 29 november 2020 och är alltså 12 månader på ysteriets 50-årsdag. Osten Götene Jubileum har lagrats långsamt på Götene mejeris ostlager Alexander, vid en lägre temperatur än normalt vid mognadslagring. Den har en mogen aromatisk smak, lite sträv konsistens och en fetthalt på 33%. Osten finns i begränsad upplaga om ca 2400 ostar, varav 1000 av dessa kommer att finnas till försäljning på ICA Kvantum i Skara och i Götene.

Lite historia om Götene mejeri
1971 – Den första osten ystas i det nya ysteriet
1981 – Ysteriet byggs om och moderniseras
2001 – Ostlagret Alexander startas upp
2003 – Den första ekologiska osten produceras i Götene

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla kommenterar att Konsumentombudsmannen (KO) tar ”netto noll klimatavtryck” till rättslig prövning11.11.2021 09:11:35 CET | Pressmeddelande

Näringslivet har ett stort ansvar för att Sverige ska nå uppsatta långsiktiga klimatmål och detta främst genom att kraftigt minska utsläppen i den egna värdekedjorna. Som mervärde till ekokonsumenterna klimatkompensera Arla i projekt som bevarar och skapar kolsänkor. Detta är något som i Parisavtalet betonas som viktiga åtgärder parallellt med kraftiga utsläppsminskningar. När företag som Arla gör stora miljö- och klimatåtaganden måste dessa också finansieras. Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden men delar inte KO:s bedömning att marknadsföringen är vilseledande.

FUTURE26: Arla lanserar ny strategi i en avgörande tid för mejeribranschen3.11.2021 08:00:06 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Arla sin nya femårsstrategi. Under denna period är Arla beredd att öka sina investeringar i hållbarhet, digitalisering, ny produktionsteknik och produktutveckling med mer än 40 procent till totalt minst 4 miljarder euro, samtidigt som man ökar utbetalningen av resultatet (efterlikviden) till Arlas ägare mjölkbönderna med minst 1 miljard euro för att stötta deras hållbarhetsresa.