Ärligt, brutalt och hoppfullt för miljön

För Svenska kyrkan är miljö- och klimatfrågorna viktiga och därför uppmärksammas dessa frågor alldeles särskilt under Skapelsetid (1 sep-4 okt) bland annat genom att fira en nyskriven gudstjänst med fokus på miljö.

Illustration: Susanne Engman/IKON

Skapelsetid (eller Season of Creation) är en ekumenisk rörelse, som varit igång länge, men som Svenska kyrkan nu hakar i.

– Att särskilt och gemensamt lyfta frågorna som rör vår jord och hur vi lever ger en annan kraft och ett fokus, berättar Eva Linder, musiker, som ingår i den projektgrupp som under våren arbetat med att ta fram ett gudstjänstmaterial för Skapelsetid. Gruppen består också av ett antal präster och Sofia Svensson, också musiker, och den som skrivit musiken till materialet.

– Texterna är alldeles nyskrivna och det kändes extra viktigt att förmedla samma rakhet i musiken som i sångtexterna, berättar hon. Musiken lyfter textens budskap, och vice versa.

Texterna till musiken, precis som övriga gudstjänsten, är väldigt konkreta. Det handlar om plast i havet och brinnande skogar, men också om tron på och hoppet om framtiden.

– Vi måste våga se ärligt på vår egen roll i världen, menar Eva. Kan vi göra det, finns det också en enorm möjlighet till förändring – och framförallt en annan öppenhet för hoppet, något vi alla behöver.

FIRA MÄSSA I SKAPELSETID:

Söndag 12 sept:

Barkarö kyrka kl 10
Mikaelikyrkan kl 11
Tomaskyrkan kl 11
Önsta Gryta kyrka kl 16

Söndag 19 sept:

Viksängskyrkan kl 16

Söndag 3 okt:

Västerås domkyrka kl 18

Illustration: Susanne Engman/IKON

Event, grillat, goodiebag & Myra för alla åttor!9.8.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Börjar du åttan? Då är du inbjuden till Event & Grillat! Det är årets stora konfirmationsevent som går av stapeln. En exklusiv spelning med Myra Granberg streamas från Västerås domkyrka till de olika samlingsställena runtom i Västerås. Du får en goodiebag och möjlighet att träffa konfirmandledare och nytt folk och få svar på alla dina frågor om konfirmation. Inbjudan och mer information skickas direkt hem till din brevlåda.