Armani blir pälsfria

Djurens Rätt prisar det kända lyxmärket Armani för dagens tillkännagivande att sluta använda djurpäls. Med sitt beslut svarar det kända italienska varumärket på konsumenternas ökande efterfrågan på etiskt och hållbart mode.

Armani kommer att utelämna all äkta päls, från sin kollektion från och med hösten/vintern 2016. Varumärket mar antagit denna policy efter att ha arbetat tillsammans med Fur Free Alliance, en internationell sammanslutning av över 40 djurrättsorganisationer med fokus på att få slut på pälshandeln. Djurens Rätt är den svenska medlemsorganisationen i Fur Free Alliance.

– Jag är glad att kunna meddela att Armani Group har gjort ett fast åtagande att upphöra med användningen av djurpäls i sina kollektioner. Tekniska framsteg som gjorts under årens lopp har gjort att vi har fullgoda alternativ till vårt förfogande, som gör användningen av grymma metoder som involverar djur överflödiga. Nu tar mitt företag ett stort steg framåt, vilket återspeglar vårt fokus på de viktiga frågorna att skydda och ta hand om miljön och djuren, säger Giorgio Armani.

Den mesta pälsen som används inom modebranschen kommer från pälsdjursfarmer där vilda djur hålls i små burar och dödas med grymma metoder som håller skinnet intakt – såsom gasning och elchocker.

Ovanpå detta har pälsproduktion höga miljökostnader och hälsorisker på grund av den kemiskt tunga tillverkningsprocessen.

– Armanis tillkännagivande om att de blir pälsfria klargör att designers och konsumenter kan ha kreativ frihet och lyx utan att stödja djurplågeri, säger Francesca Vilches, konsumentansvarig på Djurens Rätt

Armani ansluter sig med det här beslutet till en växande lista av pälsfria modemärken och återförsäljare som H&M, Zara, Marc O'Polo, Bestsellers, ASOS, BACK, Esprit och MQ.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.