Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Arne Hansson, Ideon Open AB

”Den kombinerade erfarenheten från både storbolag och startups är ett viktigt fundament i vår verksamhet och en förutsättning för att kunna arbeta effektivt med öppen innovation och entreprenöriella metoder i mogna organisationer”, säger Arne Hansson och tillägger ”jag ser fram emot att leda denna fantastiska organisation!”

Ideon Opens klienter kommer till 80 procent från industrin, och 20 procent från publika organisationer. Bolaget är ett uppdragsfinansierat, icke vinstutdelande aktiebolag. ”Ideon Open finns till för att främja tillväxt i näringslivet och samhället”, säger Ideon Opens styrelseordförande Stephan Müchler. ”Jag ser fram emot att samarbeta med Arne och att fortsätta att utveckla denna spännande och viktiga verksamhet.”

Mats Dunmar som startade upp verksamheten 2011, och har varit instrumentell i skapandet av Ideon Open, går till Skanska där han kommer att arbeta med framtidens uppkopplade hem och kontor.

Om Ideon Open AB

Ideon Open AB är en del av Ideon Science Park, och stödjer den sydsvenska industrin med tjänster och arbetsmetoder baserade på öppen innovation och entreprenöriella metoder, och ägs av Lunds Universitet, Lunds Kommun och Wihlborgs Fastigheter. Ordförande är Stephan Müchler, VD på Sydsvenska Handelskammaren.

Ideon Open erbjuder tre olika koncept för affärsutveckling;

- ASSIGNMENTS – utmaningsdrivna innovationsuppdrag som skräddarsys för varje klient

WIN – en modell för öppen innovation i nätverk som påskyndar utveckling genom aktiv matchmaking mellan innovatörer och bolag/behovsägare. WIN Water och WIN Guard (samällssäkerhet) är väl etablerade redan och WIN Energy är under uppstart.

BEYOND – en kollaborativ företagsaccelerator för bolag som vill utveckla disruptiva affärer i högt tempo. Inwido, Saint Gobain/Ecophon och Alfa Laval är alla engagerade med ett eller flera team på plats.

Arne Hansson, Ideon Open AB
Stephan Müchler, Sydsvenska Handelskammaren

Ideon Open AB är en del av Ideon Science Park och stödjer industrin med tjänster och arbetsmetoder baserade på öppen innovation och entreprenöriella metoder, som lean startup. Ideon Open erbjuder tre olika koncept för affärsutveckling; utmaningsdrivna innovationsuppdrag som skräddarsys för varje klient, WIN - en modell för öppen innovation i nätverk som påskyndar utveckling genom aktiv matchmaking mellan innovatörer och bolag/behovsägare samt BEYOND, en kollaborativ företagsaccelerator för bolag som vill utveckla disruptiva affärer i högt tempo. Bolaget ägs av Lunds Universitet, Lunds Kommun och Wihlborgs Fastigheter.

SWEDEN ICT TAR VÅRA EKOSYSTEM UT I EUROPA - Ideon Science Park ett av Big Six17.11.2020 17:47:43 CETPressmeddelande

För att säkra Europas konkurrenskraft och nytta inom digitalisering gör EU med programmet Digital Europe en stor satsning där en del är att etablera ett nätverk med Europeiska Digitala Innovations Hubbar (EDIH). EDIHerna ska hjälpa småföretag och offentlig sektor i sin digitala transformation av processer, produkter och tjänster. Science Park-samarbetet Sweden ICT, där Ideon Science Park är en av sex science parks, är en plattform som stärker Sveriges position som ICT-nation – nu har Sweden ICT som en av femton svenska hubbar utsetts av Vinnova och Regeringskansliet att gå vidare till EU:s EDIH-urvalsprocess.

Med start igår: Ideon Coder Kids tredubblar till 300 barn och ungdomar när det nu går digitalt och samarbetar med fritidshem och skolor28.10.2020 09:03:08 CETPressmeddelande

Sedan 2017 arrangerar Ideon Science Park det populära Ideon Coder Kids på höstlovet. Hittills har det varit en hel dag med programmeringsaktiviteter för såväl nybörjare som mer erfarna kodare i åldern 8-12 år. 3 spännande nyheter för i år är att Ideon Coder Kids utökats till 3 dagar och blir digitalt, det finns för första gången ett Ideon Hackathon för ungdomar 13-15 år och projektet samarbetar i år med fritidshemmen i Lunds kommun och Staffanstorps kommun för åldersgruppen 8-10 år. Hittills är över 300 barn och ungdomar anmälda, vilket är en tredubbling jämfört med tidigare år.

Vinnarna är utsedda i Innovationstävlingen!31.8.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Innovation har för andra året i rad tillsammans med samarbetspartners valt att synliggöra och ge utrymme åt nya innovatörer och främja deras tillträde till den stora marknad som Agenda 2030 innebär. Ideon Innovations innovationstävling har fokus på de globala målen och potentiella vinnare är entreprenörer med tidiga idéer som både har en stor affärspotential men också tydligt bidrar till en positiv förändring.