Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Arne Hansson, Ideon Open AB

”Den kombinerade erfarenheten från både storbolag och startups är ett viktigt fundament i vår verksamhet och en förutsättning för att kunna arbeta effektivt med öppen innovation och entreprenöriella metoder i mogna organisationer”, säger Arne Hansson och tillägger ”jag ser fram emot att leda denna fantastiska organisation!”

Ideon Opens klienter kommer till 80 procent från industrin, och 20 procent från publika organisationer. Bolaget är ett uppdragsfinansierat, icke vinstutdelande aktiebolag. ”Ideon Open finns till för att främja tillväxt i näringslivet och samhället”, säger Ideon Opens styrelseordförande Stephan Müchler. ”Jag ser fram emot att samarbeta med Arne och att fortsätta att utveckla denna spännande och viktiga verksamhet.”

Mats Dunmar som startade upp verksamheten 2011, och har varit instrumentell i skapandet av Ideon Open, går till Skanska där han kommer att arbeta med framtidens uppkopplade hem och kontor.

Om Ideon Open AB

Ideon Open AB är en del av Ideon Science Park, och stödjer den sydsvenska industrin med tjänster och arbetsmetoder baserade på öppen innovation och entreprenöriella metoder, och ägs av Lunds Universitet, Lunds Kommun och Wihlborgs Fastigheter. Ordförande är Stephan Müchler, VD på Sydsvenska Handelskammaren.

Ideon Open erbjuder tre olika koncept för affärsutveckling;

- ASSIGNMENTS – utmaningsdrivna innovationsuppdrag som skräddarsys för varje klient

WIN – en modell för öppen innovation i nätverk som påskyndar utveckling genom aktiv matchmaking mellan innovatörer och bolag/behovsägare. WIN Water och WIN Guard (samällssäkerhet) är väl etablerade redan och WIN Energy är under uppstart.

BEYOND – en kollaborativ företagsaccelerator för bolag som vill utveckla disruptiva affärer i högt tempo. Inwido, Saint Gobain/Ecophon och Alfa Laval är alla engagerade med ett eller flera team på plats.

Arne Hansson, Ideon Open AB
Stephan Müchler, Sydsvenska Handelskammaren

Ideon Open AB är en del av Ideon Science Park och stödjer industrin med tjänster och arbetsmetoder baserade på öppen innovation och entreprenöriella metoder, som lean startup. Ideon Open erbjuder tre olika koncept för affärsutveckling; utmaningsdrivna innovationsuppdrag som skräddarsys för varje klient, WIN - en modell för öppen innovation i nätverk som påskyndar utveckling genom aktiv matchmaking mellan innovatörer och bolag/behovsägare samt BEYOND, en kollaborativ företagsaccelerator för bolag som vill utveckla disruptiva affärer i högt tempo. Bolaget ägs av Lunds Universitet, Lunds Kommun och Wihlborgs Fastigheter.

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.