Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Arne Hansson, Ideon Open AB

”Den kombinerade erfarenheten från både storbolag och startups är ett viktigt fundament i vår verksamhet och en förutsättning för att kunna arbeta effektivt med öppen innovation och entreprenöriella metoder i mogna organisationer”, säger Arne Hansson och tillägger ”jag ser fram emot att leda denna fantastiska organisation!”

Ideon Opens klienter kommer till 80 procent från industrin, och 20 procent från publika organisationer. Bolaget är ett uppdragsfinansierat, icke vinstutdelande aktiebolag. ”Ideon Open finns till för att främja tillväxt i näringslivet och samhället”, säger Ideon Opens styrelseordförande Stephan Müchler. ”Jag ser fram emot att samarbeta med Arne och att fortsätta att utveckla denna spännande och viktiga verksamhet.”

Mats Dunmar som startade upp verksamheten 2011, och har varit instrumentell i skapandet av Ideon Open, går till Skanska där han kommer att arbeta med framtidens uppkopplade hem och kontor.

Om Ideon Open AB

Ideon Open AB är en del av Ideon Science Park, och stödjer den sydsvenska industrin med tjänster och arbetsmetoder baserade på öppen innovation och entreprenöriella metoder, och ägs av Lunds Universitet, Lunds Kommun och Wihlborgs Fastigheter. Ordförande är Stephan Müchler, VD på Sydsvenska Handelskammaren.

Ideon Open erbjuder tre olika koncept för affärsutveckling;

- ASSIGNMENTS – utmaningsdrivna innovationsuppdrag som skräddarsys för varje klient

WIN – en modell för öppen innovation i nätverk som påskyndar utveckling genom aktiv matchmaking mellan innovatörer och bolag/behovsägare. WIN Water och WIN Guard (samällssäkerhet) är väl etablerade redan och WIN Energy är under uppstart.

BEYOND – en kollaborativ företagsaccelerator för bolag som vill utveckla disruptiva affärer i högt tempo. Inwido, Saint Gobain/Ecophon och Alfa Laval är alla engagerade med ett eller flera team på plats.

Arne Hansson, Ideon Open AB
Stephan Müchler, Sydsvenska Handelskammaren

Ideon Open AB är en del av Ideon Science Park och stödjer industrin med tjänster och arbetsmetoder baserade på öppen innovation och entreprenöriella metoder, som lean startup. Ideon Open erbjuder tre olika koncept för affärsutveckling; utmaningsdrivna innovationsuppdrag som skräddarsys för varje klient, WIN - en modell för öppen innovation i nätverk som påskyndar utveckling genom aktiv matchmaking mellan innovatörer och bolag/behovsägare samt BEYOND, en kollaborativ företagsaccelerator för bolag som vill utveckla disruptiva affärer i högt tempo. Bolaget ägs av Lunds Universitet, Lunds Kommun och Wihlborgs Fastigheter.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.

Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.