Aron Anderson först mot Sydpolen i rullstol

25.11.2016 08:00 | Barncancerfonden

Imorgon startar barncanceröverlevaren och multisportaren Aron Anderson sitt farligaste och kallaste äventyr någonsin; Pole of Hope. I en specialbyggd sitski ska han ta sig totalt 640 kilometer till Sydpolen, för att samla in pengar till Barncancerfonden.

Foto: Peter Mattsson

På en plats som kallats den mest ogästvänliga på jorden kommer Aron att utsättas för extrema fysiska och mentala prövningar. Som första person i rullstol kommer han staka från kanten av Antarktis till Sydpolen. Arons enda sällskap är den amerikanske polarguiden och expeditionspartnern Doug Stoup.

Imorgon lördag startar expeditionen, och om allt går som det ska kommer Aron och Doug fram till Sydpolen om en månad, efter att ha kämpat sig fram 640 kilometer i en medeltemperatur på -30 °C.

Genom expeditionen samlar Aron in pengar till Barncancerfondens livsviktiga arbete. För varje 10-krona som doneras till Barncancerfonden under Pole of Hope kommer Aron att skida 1 meter. Varje månadsgivare som registreras i samband med expeditionen för honom 700 meter närmare målet. För att Aron ska nå hela sträckan fram måste insamlingen nå rekordstora 6,4 miljoner kronor.

Läs mer om resan och insamlingen på www.poleofhope.com

- Det hänger på mig om jag kommer att klara det och självklart är jag beroende av väder och vind, men att göra den här expeditionen tillsammans med det svenska folket ger mig pepp och en extra push till att klara det, säger Aron.

Snabba fakta om Pole of Hope
Vad: Staka i sitski från kontinentkanten av Antarktis till Sydpolen
Avstånd: 640 km
Tidsram: Skida ca 2 mil om dagen i ca 30 dagar
Medeltemperatur: -27,5 °C
Utmaningar: Extrem kyla, glaciärsprickor, hård vind, utmattning, uttorkning mm
Insamling: Målet är 6,4 miljoner till Barncancerfonden. Aron får skida en meter för varje insamladtiokrona och 700 meter för varje ny månadsgivare till Barncancerfonden

Kontakt
För ytterligare information om expeditionen eller för att boka en telefonintervju med Aron, kontakta:
Malin Ingevald, 070-261 17 91, malin@aronanderson.se

Foto: Peter Mattsson
Barncanceröverlevaren och multisportaren Aron Anderson ska genomföra sitt farligaste och kallaste äventyr någonsin; Pole of Hope. I en specialbyggd sitski ska han ta sig totalt 640 kilometer till Sydpolen, för att samla in pengar till Barncancerfonden.