Rapid Relief Team Sweden

Arrangörer av hjälpinsatser på stadens gator uppmanar till handling för svenska hemlösa

Julen är kanske överstånden sedan länge. Det är däremot inte Covid, säger arrangörerna av en donationsdag på stadens gator för de hemlösa i Helsingborg som snabbt lockade en skara människor. De uppmanar till ökad förståelse av den svenska situationen för hemlösa både bland befolkning och medier i denna svåra tid.

Tidigare i februari sjönk temperaturen till cirka minus 10 grader i Helsingborg medan medlemmar från Hemlösas Hus och välgörenhetsorganisationen Rapid Relief Team (RRT) som bemannats med kristna volontärer från Plymouthbröderna gick ut på gatorna i Helsingborg; för att förse stadens hemlösa med nödhjälp som skydd mot vinterns hårda grepp som verkar ovanligt svår att ta sig igenom i år med tanke på den rådande pandemin:

”Det kom cirka 50 personer bara under de två timmarna som vi höll öppet. När man tänker på att offentliga register visar att det finns ungefär 400 hemlösa i Helsingborg, anser vi att detta är ett bevis på det trängande behovet som finns för omsorg och uppmärksamhet om Sveriges hemlösa just nu”, säger Johnny Rosdahl, en volontär som hjälpte till att dela ut hygienpaket, handsprit, isolerande strumpor och filtar förutom frukt, bröd m.m.

Covid-19 är inte över än

Under julen rapporterades det i medier som Helsingborg Dagblad (HD) om hur både hemlösa och mindre privilegierade hade svårigheter med att få livet att gå ihop under helgdagarna. Men bara för att julen är överstånden innebär det inte att problemen för samhällets svagaste också är över, säger arrangörerna av sammankomsten:

”Trots att julen sedan länge är överstånden, är covid-19 inte det. Därför finns det ett trängande behov av hjälpinsatser för de hemlösa som är särskilt hårt drabbade av Coronapandemin. I synnerhet eftersom man just nu håller större avstånd till de mest utsatta i vårt samhälle”, säger David Klingenberg, talesman för arrangörerna som efterlyser ökad medvetenhet om situationen från både befolkning och media i denna svåra tid.

Följ Rapid Relief Team Sweden