Årsdagen av dieselfrågan: Ett nytt Volkswagen tar form

I dagarna har det gått ett år sedan det framkom att några av Volkswagen-koncernens dieselmotorer hade en mjukvara som vid testkörning optimerade utsläppsvärdena för kväveoxider (NOx). Det senaste året har varit ett år av förändring för Volkswagen-koncernen, där viktiga beslut för framtiden har tagits och en ny stark struktur och inriktning har skapats.

I ett tidigt skede byttes koncernchefen ut, och skiftet återspeglas i nya ledarskap för många av koncernens varumärken och enheter. En ny chef för koncernens viktiga integritetsarbete har hämtats in utifrån till koncernledningen.

Koncernens nya uttalade ambition är att bli världsledande leverantör av hållbar mobilitet. Batteriteknologi, digitalisering och självkörande ska bli nya kärnkompetenser i koncernen. Produktionsmålet för elbilar har höjts. År 2025 ska koncernen tillverka 2-3 miljoner eldrivna fordon och ha lanserat mer än 30 nya elbilar.

− Redan från start beklagade vi djupt och uppriktigt hela frågan. Det som hade skett var naturligtvis helt oacceptabelt. Men vi kan samtidigt konstatera att under senaste året har Volkswagen-koncernen förändrats mer än under de tio föregående åren tillsammans. Dieselskandalen har drivit fram förändringar som gör att vår organisation och vårt produktutbud står starkare idag. Volkswagen är inte samma företag idag som för ett år sedan, säger Claes Jerveland, VD, Volkswagen Group Sverige.

Volkswagen-koncernen bedriver ett omfattande utredningsarbete för att gå till botten med vad som hände med dieselbilarna. Bland annat har Volkswagen uppdragit åt advokatbyrån Jones Day att genomföra en oberoende utredning som ännu inte är presenterad.

− Några frågetecken kvarstår fortfarande innan vi kan stänga dörren, men varje dag tar vi ett steg framåt. Vi fokuserar nu dels på att hjälpa de kunder som berörs så att de kan gå vidare, dels på att återbygga det förtroende som har skadats. Samtidigt är vi tacksamma för det fortsatta förtroendet från så många kunder och gläds åt de goda relationer de har med våra återförsäljare. Försäljningen under 2015 blev Volkswagen-gruppens bästa någonsin i Sverige och 2016 ser ut att bli ännu bättre, fortsätter Claes Jerveland.

Vid årsskiftet inledde Volkswagen arbetet att åtgärda berörda bilar. Den tyska transportmyndigheten KBA testar och godkänner åtgärden för varje modell, vilket är tidskrävande med tanke på de många modellvarianterna. Idag finns godkända åtgärder för cirka 70 000 av de totalt 228 000 berörda bilarna i Sverige. Ambitionen är att samtliga ska ha en tillgänglig åtgärd vid årets slut. Kunderna kan själva välja om de vill få åtgärden genomförd i samband med en service eller annat verkstadsbesök, eller boka in bilen specifikt för åtgärden.

Myndighetstesterna i Tyskland, liksom andra oberoende tester, bekräftar att den mjukvaruuppdatering som genomförs på bilarna varken påverkar prestanda eller bränsleförbrukning. Bland annat har Europas största bilägarorganisation, ADAC, testat om åtgärden påverkat egenskaperna hos Audi A4 Avant 2,0 TDI och Volkswagen Golf 2,0 TDI BMT. Resultatet visar att uppdateringen inte förändrade bränsleförbrukning eller prestanda. Enligt flera oberoende institut har inte heller andrahandsvärdet på de berörda bilarna påverkats negativt efter frågans avslöjande.

Händelsen med Volkswagen-koncernens dieselbilar har fått stor betydelse när det gäller kraven på bilar vid testförfarandet.
− Dieselfrågan innebär att vi nu måste prata om utsläppen i verklig körning. EUs testcykel för typgodkännande återspeglar inte ett realistiskt körmönster vilket slår tillbaka mot vårt förtroende. Vi välkomnar därför att typgodkännanden av nya bilar från 2017 ska baseras på utsläpp vid verkliga körförhållanden. Alla vinner på att testerna blir mer trovärdiga för konsumenterna. Det förnyelsearbete vi tvingats genomföra på grund av dieselfrågan gör Volkswagen-koncernen väl rustad för denna utveckling, avslutar Claes Jerveland.

På hemsidan www.vwdieselinfo.se finns all information om dieselfrågan samlad.

Claes Jerveland Claes Jerveland, VD, Volkswagen Group Sverige