Årskort på Skansen förmedlas som gåva till familjer som lever i utsatthet

Stiftelsen Skansen och Stockholms Stadsmission har inlett ett samarbete som innebär att årskort på Skansen förmedlas som en gåva till familjer som lever i utsatthet – ett initiativ som stödjer Stiftelsen Skansen, Stockholms Stadsmission och möjliggör en upplevelse för familjen.

Sen i början av sommaren förmedlar Stockholms Stadsmission årskort till familjer som lever i utsatthet och som annars kanske inte skulle ha möjlighet att besöka Skansen. Idén växte fram under coronakrisen när privatpersoner mobiliserade för att rädda Skansen i facebookgruppen "Rädda Skansen".

-Skansen upplevde under våren en fantastisk kärleksbombning från omvärlden och många hörde av sig för att de ville bidra med mer på fler sätt. Nu kan privatpersoner och företag köpa presentkort på årskort som skänks via Stockholms Stadsmission till familjer som lever i en utsatt livssituation, säger Yvonne Nordlind som är marknads- och kommunikationschef på Skansen och även har en bakgrund från Stockholms Stadsmission

Lov och helger kan vara en svår tid för många familjer som inte har pengar för att kunna betala för det mest nödvändiga i livet. Ofta kommer barnen i kläm då de inte har möjlighet att göra det som många kompisar gör på fritiden.

-Det här är ett sätt för företag och privatpersoner att bidra till både de som lever i utsatthet och till Skansens verksamhet som kulturarv. Vi är tacksamma för varje årskort som säljs och att det sålda årskortet går till familjer som inte har möjlighet att unna sig det där extra i tillvaron, säger Yvonne Nordlind.

Årskortet köps i Skansens webbshop och skänks sedan vidare som ett presentkort via Stockholms Stadsmission till familjer i Stockholmsregionen.

För mer information kontakta Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef Stiftelsen Skansen, 0731-525832

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.