Årskort på Skansen förmedlas som gåva till familjer som lever i utsatthet

Stiftelsen Skansen och Stockholms Stadsmission har inlett ett samarbete som innebär att årskort på Skansen förmedlas som en gåva till familjer som lever i utsatthet – ett initiativ som stödjer Stiftelsen Skansen, Stockholms Stadsmission och möjliggör en upplevelse för familjen.

Sen i början av sommaren förmedlar Stockholms Stadsmission årskort till familjer som lever i utsatthet och som annars kanske inte skulle ha möjlighet att besöka Skansen. Idén växte fram under coronakrisen när privatpersoner mobiliserade för att rädda Skansen i facebookgruppen "Rädda Skansen".

-Skansen upplevde under våren en fantastisk kärleksbombning från omvärlden och många hörde av sig för att de ville bidra med mer på fler sätt. Nu kan privatpersoner och företag köpa presentkort på årskort som skänks via Stockholms Stadsmission till familjer som lever i en utsatt livssituation, säger Yvonne Nordlind som är marknads- och kommunikationschef på Skansen och även har en bakgrund från Stockholms Stadsmission

Lov och helger kan vara en svår tid för många familjer som inte har pengar för att kunna betala för det mest nödvändiga i livet. Ofta kommer barnen i kläm då de inte har möjlighet att göra det som många kompisar gör på fritiden.

-Det här är ett sätt för företag och privatpersoner att bidra till både de som lever i utsatthet och till Skansens verksamhet som kulturarv. Vi är tacksamma för varje årskort som säljs och att det sålda årskortet går till familjer som inte har möjlighet att unna sig det där extra i tillvaron, säger Yvonne Nordlind.

Årskortet köps i Skansens webbshop och skänks sedan vidare som ett presentkort via Stockholms Stadsmission till familjer i Stockholmsregionen.

För mer information kontakta Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef Stiftelsen Skansen, 0731-525832

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s