Årsmöte 2018: Tre nya ledamöter invalda i styrelsen

Efter Tysk-Svenska Handelskammarens årsmöte på Grand Hôtel i Stockholm idag tar tre nya ledamöter plats i handelskammarens styrelse: Karsten Keller, Niclas Mårtensson och Lars Pettersson.

Karsten Keller, Niclas Mårtensson och Lars Pettersson.

Karsten Keller är CFO för DB Schenker Europe och i den rollen sedan början av 2016 ansvarig för att koncernens europeiska verksamhet når sina finansiella, strategiska och operativa mål. Innan dess var han stationerad i Sverige där han arbetade för den världsledande logistikleverantören i totalt 13 år, senast som CFO för Schenker North & East med säte i Göteborg. Karsten Keller är utbildad ekonom och har under sin karriär även varit verksam för dåvarande Veba AG och Conoco Mineralöl GmbH. Han talar flytande svenska och engagerar sig i Tysk-Svenska Handelskammarens nätverk, bland annat genom att han flera gånger medverkat som talare på handelskammarens ledarskapsseminarier.

Även Niclas Mårtensson har delat med sig av sina erfarenheter om tysk-svenskt ledarskap inom ramen för två av handelskammarens ledarskapsseminarier. Sedan 2016 är han vd för Stena Line som är ett av Europas ledande färjerederier med för tillfället 35 fartyg som trafikerar 21 linjer i norra Europa. Innan han tillträdde som koncernchef hade Niclas Mårtensson redan arbetat för företaget i drygt tio år, bland annat som linjechef i Tyskland från 2011 till 2014 och därefter som COO. Han har dessutom erfarenhet från både industrin och tjänstesektorn från tidigare befattningar.

Den tredje av de nya styrelseledamöterna är Lars Pettersson. Den mångåriga vd:n för verktygs- och maskintillverkaren Sandvik är styrelseproffs och sitter idag i flera industriföretags styrelser, bland annat för HusqvarnaIndutrade och tyska Festo. Därutöver är han medlem i investmentbolagen Industrivärden och L E Lundbergföretagens styrelser. Före sin tid som Sandviks koncernchef mellan 2002 och 2011 hade Lars Pettersson olika ledande befattningar inom Sandvikkoncernen där han bland annat arbetade med den tyska marknaden. Han är utbildad civilingenjör i teknisk fysik.

De tre nyvalda ersätter tre avgående ledamöter i Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse. Bernd Eulitz, Göran Gummeson och Bjarne Holmqvist lämnade styrelsen i och med dagens möte. Göran Gummeson och Bjarne Holmqvist tilldelades handelskammarens hedersmedalj för deras mångåriga engagemang.

Karsten Keller, Niclas Mårtensson och Lars Pettersson.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ny satsning från näringslivet ska få fler svenska elever att läsa tyska11.6.2018 16:32Pressmeddelande

När allt färre svenska elever läser tyska i skolan hindrar det svenska företags framtidschanser på Europas största marknad. Tysk-Svenska Handelskammaren och Tyska Ambassaden Stockholm vill vända den nedåtgående trenden för tyskan i Sverige och initierar därför nu Deutsch – Ditt val! – ett projekt som ska finansiera och stötta särskilda satsningar på tyska språket vid svenska grund- och gymnasieskolor.

Tysk-svenska konjunkturbarometern maj 2018: fortsatt optimism bland företagen – trots tydligt påtalade risker1.6.2018 08:26Pressmeddelande

Trots en orolig omvärld ser företagen i Tyskland och Sverige fortsatt positivt på utvecklingen av affärerna mellan de båda länderna under den närmaste framtiden. Det visar Tysk-Svenska Handelskammarens senaste enkätundersökning bland medlemsföretag på båda sidor Östersjön. Årets första månader gav näringslivet i Tyskland och Sverige många anledningar till oro och avtagande optimism inför framtiden: hotet om strafftullar och andra handelsbarriärer, politisk osäkerhet kring Iran, Nordkorea och den fortsatta utvecklingen i Kina, den ovissa fortsättningen av krisen i Italien med risken att den spiller över på andra länder, på sistone delvis nedåtpekande konjunkturindikatorer, en svag krona och kanske också införandet av en ny europeisk dataskyddslagstiftning – för att bara nämna några. Men företagen i våra båda länder verkar ändå inte särskilt bekymrade vad gäller affärsförväntningarna. I maj månads Tysk-svenska konjunkturbarometer är de fortsatt optimistiska när de bedömer utsikterna för

Tysk-svenska konjunkturbarometern december 2017: Företagen tror på stark utveckling 201813.12.2017 14:22Pressmeddelande

Tysk-svenskt näringsliv tror på en starkare utveckling för handeln mellan Tyskland och Sverige under 2018. Det framgår av Tysk-Svenska Handelskammarens senaste enkätundersökning bland företag på båda sidor Östersjön. Framtidens transporter, energi- och miljöteknik, digitaliseringen av industrin och IT-frågor är enligt enkätdeltagarna de viktigaste områdena där det behövs ett ökat erfarenhets- och kunskapsutbyte mellan länderna.

Den digitala framfarten - MEDICA HEALTH IT FORUM lyfter fram möjligheter och perspektiv för sjukvården8.11.2017 09:32Blogginlägg

Från Chatbotar, artificiell intelligens, Big Data till Health Cloud Izzy is your friend. She understands you and helps you being prepared by keeping track of your menstrual cycle, så beskriver den kvinnliga chatboten Izzy tjänsten ”Izzyperiod” på Facebook. Izzyperiod har redan över 8000 följare. Kanske inte så ovanligt om det inte handlat om artificiell intelligens. Att simulera en naturlig konversation med hjälp av en chatbot kommer att bli allt vanligare för till exempel kunddialoger inom sjukvården. Trender och teman för digitalisering inom sjukvården presenteras på MEDICA HEALTH IT FORUM. Det är en plattform på denvärldsledande medicinteknikmässan Medica 2017 i Düsseldorf, 13 till 16 november. Medica med över 5000 utställare presenterar medicintekniken av idag. På årets forum presenteras artificiell intelligens (AI), precisionsmedicin, Internetmedicin, Big Data och ”Participatory Health” men även Chatbotar finns med i det spännande utbudet. När det gäller den kvinnliga Chatboten Iz