Årsrapport 2014: Det högsta resultatet i Olav Thon Gruppens historia

Olav Thon Gruppen stärkte sin position som Skandinaviens ledande köpcenteraktör bl.a. genom köp av 5 köpcenter i Sverige sommaren 2014. Olav Thon Gruppen har i dag 107 köpcenter i ägarskap och förvaltning.
Skandinaviens ledande köpcenteraktör

Thon Hotels har öppnat fler hotell och har genomfört stora renoveringsprojekt.

Thon Hotels stärkte positionen som en av Norges ledande hotellkedjor både genom att öppna 4 nya hotell och genom att genomföra större renoveringsprojekt vid flera av hotellen. Thon Hotels består i dag av 74 hotell med totalt 11 050 rum, huvudsakligen i Norge och Brüssel.

Ökade hyresintäkter i fastighetsbeståndet

De årliga hyresintäkterna för Olav Thon Gruppens fastighetsbestånd ökade med 9% till 4.560 miljoner norska kronor och vakansen låg endast på 2% av portföljen.

Resultat 2014

Olav Thon Gruppens omsättning ökade med 6% till 8.788 miljoner (NOK) medan resultat före skatt ökade med 11% till 1.681 miljoner norska kronor. Koncernens genomsnittsränta sjönk med hela 0,6% ned till 3,9%.

- 2014 var et aktivt år preget av god vekst i driftsinntektene, og de samlede investeringene var over 5 milliarder kroner. Omsetningsveksten i tillegg til lavere gjennomsnittsrente bidro til at Olav Thon Gruppen nok en gang presenterer “det høyeste resultat noensinne”, sier konserndirektør finans Arne B. Sperre.

Läs webbversionen av årsrapporten här.

Thon Property är en del av Olav Thon Gruppen som äger och förvaltar totalt 105 köpcentrum i Norge och Sverige. Thon Property AB har i dag ansvaret för det Svenska egendomsbeståndet som består av tio köpcentrum.

Olav Thon Gruppen ägs av Olav Thon Stiftelsen och är i huvudsak engagerade inom fastighets- och hotellverksamhet. Olav Thon Gruppen är Norges största privata fastighetsaktör och en av Norges största hotellaktörer.

Olav Thon Gruppen äger eller förvaltar 97 köpcenter i Norge och 10 i Sverige. Av dessa är 72 köpcenter hel- eller delägda medan 35 center förvaltas för externa ägare. Under 2014 var butiksomsättningen i de norska köpcentren 58,7 miljarder norska kronor och 10,4 miljarder svenska kronor i de svenska centren.

I tillägg till köpcentren äger Olav Thon Gruppen c:a 400 kommersiella fastigheter i Norge och utomlands. Denna del av portföljen består i huvudsak av 71 hotellfastigheter i Norge och Brüssel samt kontors- och affärslokaler i centrala Oslo.

Under 2005 etablerades en egen avdelning för utveckling och försäljning av bostadsprojekt. Sedan 2005 har Gruppen byggt och sålt över 1500 bostäder, huvudsakligen i Oslo och Akershus. Olav Thon Gruppen har c:a 1100 bostäder för uthyrning i Oslo-området och är genom det en av de största aktörerna på marknaden i Oslo.

Thon Hotels är en av Norges största hotellkedjor som består av 65 hotell med c:a 9300 rum i Norge och 7 hotell med 1750 rum utomlands. Thon Hotels är med 1500 rum en av de största hotellaktörerna i Brüssel.

Olav Thon Eiendomsselskap ASA etablerades 1982 och företaget har varit börsnoterat i Oslo seden 1983. Årlig hyresintäkt nivå har från 1983 ökat från 27 miljoner norska kronor till 2,3 miljarder kronor och börsvärdet har ökat från 200 miljoner norska kronor till 13,4 miljarder (NOK) i slutet av 2014.

Övriga verksamheter i Olav Thon Gruppen.

Skandinaviens ledande köpcenteraktör