Arthur D. Little förutspår hur framtidens mobilitetslösningar kommer att påverka tillverkande bolag inom fordonsindustrin (OEM).

Arthur D. Little (ADL) släpper idag sin nya studie “The Future of Automotive Mobility”. Studien är baserad på en global undersökning med 6 500 deltagande kunder, industriaktörer och lagstiftare, och undersöker hur tre megatrender – elektrisk mobilitet, bildelning och autonoma fordon – väntas påverka fordonsindustrins globala ekosystem och framtida försäljning för OEM.

Rapporten observerar att framtidens mobilitetslösningar inte kommer att styras primärt av slutkundernas preferenser, utan i allt större utsträckning av lagstiftning, som följd av att städer försöker motverka de utmaningar som ökad stadstrafik medför, såsom trängsel och dålig luftkvalitet. Elektrisk mobilitet, bildelning och autonoma fordonslösningar kommer att spela viktiga roller i hanteringen av dessa utmaningar – samtidigt som effekten på produktionsvolymen för traditionella OEM inte nödvändigtvis behöver bli så allvarlig som vissa experter har förutspått.

En viktig komponent inom autonom bilkörning är till exempel lösningar för så kallad efterfrågestyrd mobilitet, ”mobility-on-demand”, i vilka kunder använder ”robottaxi”. Baserat på verkliga mobilitetsdata från nästan 100 megastäder har ADL simulerat vilken effekt användning av robottaxi får på mobilitetsmönster och bilförsäljning. Resultaten påvisade att även om samtliga bilar och 30% av kollektivtrafiken skulle ersättas av efterfrågestyrda lösningar såsom robottaxi, blir effekten på produktionsvolymen för fordonstillverkare relativt begränsad.

Klaus Schmitz, partner inom ADL förklarar att “i ett konservativt scenario, där 11 storstadsregioner implementerar den nya typen av stadstrafik1 innan 2030, kommer global fordonsförsäljning öka till 121 miljoner fordon per år, vilket motsvarar en ökning med 39% jämfört med dagens årliga försäljning på knappt 90 miljoner fordon. I ett mer progressivt scenario där 52 storstadsregioner driver utvecklingen, kommer försäljningen ändå att uppgå till 119 miljoner fordon, motsvarande en ökning med 34%.”

Rapporten detaljerar hur nya roller tillkommer i fordonsleverantörspyramiden, i takt med skiftet mot elektriskt driven spårtrafik och ökande betydelse av mjukvara. Förlorad kontakt med slutkunden som köper mobilitet väntas bli en utmaning för traditionella fordonstillverkare.

Wolf-Dieter Hoppe, författare av studien och Associate Director på ADL, varnar för att ”miljontals individuella kunder kommer att ersättas av ett fåtal stora, multinationella, fordonsflottor. Dessa kan komma att ta över den dominanta roll i ekosystemet som hittills varit förunnat OEM, då fordonsflottorna kommer att ta över direktkontakten med slutkund och samtidigt få betydande makt tack vare ökade volymer. Denna utmaning blir troligen särskilt påtaglig för dagens premiumtillverkare.”

För att ladda ned den fullständiga rapporten (engelska), vänligen klicka nedan: http://www.adlittle.com/downloads/tx_adlreports/ADL_Future_of_Automotive_mobility_short.pdf

1 Eng: ”urban mobility”

Zum Arthur D. Little
Cate Bonthuys
Tel: +44 7746546773
cate@catalystcomms.co.uk

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Londons Metropolitan Police Service väljer Box för molnbaserad innehållshantering för 50 000 medarbetare5.9.2017 09:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE: BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelade idag att Londons Metropolitan Police Service (the Met) går över till Box. Polismyndigheten, som har Greater London med 8,6 miljoner invånare som arbetsområde, kommer ha upp till 50 000 användare inom hela organisationen för molnbaserad innehållshantering som ett steg på vägen mot digitalt polisarbete. – Det är mitt jobb att leverera digital omvandling på the Met och förse våra chefer och medarbetare med den bästa tekniken för att förbättra servicen och brottsbekämpningen i. Genom att välja Box omvandlar vi hur vi alla får åtkomst till innehåll, vilket gör oss mycket mer effektiva, något som är av allra största vikt i arbetet med brottsbekämpning, säger Angus McCallum, Chief Information Officer på the Met. – The Met är den största polisstyrkan i Storbritannien. Genom att välja Box ger the M

Nu ännu enklare att hitta rätt däck! Mcdackonline.com – nya funktioner och modern design, optimerad för mobil visning4.9.2017 15:27Pressmeddelande

Mcdackonline.com har genomgått en “ansiktslyftning” samtidigt som sökfunktion och produktsortiment utvidgats. Den nya utseendet på webbplatsen ger bättre överblick och erbjuder dessutom nya användarvänliga funktioner som gör köp online hos Mcdackonline.com ännu bekvämare. Eftersom allt fler besökare använder mobila enheter när de handlar på motorcykeldäck, (som drivs av Europas största webbutik för däck, Delticom), så är den uppdaterade sidan responsivt utformad och därför optimerad för visning på smartphones och surfplattor. Responsivt utformade webbsidor anpassar sig automatiskt till storleken på aktuell skärm, så att hela innehållet ses tydligt också på mindre skärmar. Det är nu väldigt enkelt att söka efter passande motorcykeldäck. Du hittar nu ett urval tillåtna fram- och bakdäck direkt i sökfönstret genom att antingen filtrera på däckdimension eller – och det är alldeles nytt – motor