Artificiell intelligens hotar mänskligheten i ny Tom Clancy-thriller

När världens mest avancerade vapen hamnar i fel händer står miljontals liv plötsligt på spel. Nu släpps den senaste Jack Ryan-thrillern Anfall som försvar, där Tom Clancys litterära arv framgångsrikt förs vidare av Marc Cameron.

Tom Clancy har alltid haft en unik förmåga att förutspå internationella, storpolitiska händelser och i Anfall som försvar, den senaste delen i den populära serien om Jack Ryan, är hotet högst aktuellt. Boken påminner oss om vårt sköra världsläge, där en kapprustning pågår mellan nationer och företag för att utveckla den mest avancerade artificiella intelligensen – ett osynligt vapen som många forskare ser som den största faran för den mänskliga civilisationen.

När det revolutionerande AI-programmet Calliope hamnar på den svarta marknaden lyckas Kinas underrättelsetjänst komma över teknologin. Den artificiella intelligensen är den mäktigaste i modern tid och liknas vid ett programmerbart rovdjur med förmågan att hacka och kontrollera all sorts elektronisk utrustning. Jack Ryan Jr och Kollegiet samlar sina styrkor för att stoppa Calliope innan det är för sent.

”Marc Cameron har än en gång överträffat sig själv … Anfall som försvar är en av årets bästa böcker”, skriver The Real Book Spy, och Publishers Weekly är av samma åsikt: ”Cameron är en mästare på att väva samman intriger och få läsaren att längta efter mer.”

Som alla Tom Clancys #1 New York Times-bästsäljare är Anfall som försvar som hämtad direkt från verklighetens nyheter om datasäkerhet och morgondagens teknik. Nu står det även klart att den hyllade Amazon-serien Jack Ryan har blivit förnyad för en tredje säsong. I den Emmy-nominerade storsatsningen spelar John Krasinski rollen som Tom Clancys berömda hjälte och får sällskap av svenska Noomi Rapace som spelar den tyska agenten Harriet ”Harry” Baumann.