Artisten Sami historisk med Skoljoggens första låt

Nästa år fyller Skoljoggen 40 år men aldrig tidigare har Skoljoggen haft en egen låt. Artisten Sami blir historisk med första Skoljoggen-låten ”Vi är Vinnare”. 25 augusti släpps låten på Spotify.

Artisten Sami har skrivit Skoljoggens första låt.

– Först och främst, att jag är den första artisten att få skapa en låt till denna rörelsefest är en stor ära. En av dom roligaste och mest betydande låtar jag nånsin gjort. Hoppas den går hem nu bara, säger Sami och fortsätter:

– Finns så många olika vägar man kan gå när man ska skapa en sån här låt. Jag vill med denna skapa en känsla av frihet. Här spelar inte nationalitet, utseende, ung eller gammal någon roll. Vill ge lyssnaren en känsla av gemenskap och inspiration till att röra på sig och hur man än tar sig fram när man motionerar så är man en Vinnare ändå.

Skoljoggen-låten ”Vi är Vinnare” släpps på Spotify 25 augusti.

Mer om Skoljoggen:

Skoljoggen är Sveriges största rörelsefest för barn och unga och arrangeras varje höst i skolorna runt om i landet. Varje år deltar närmare en halv miljon unga i Skoljoggen, som 2021 arrangeras för 39:e gången.

Huvuddagen då de allra flesta skolorna arrangerar Skoljoggen är den 15 september 2021. Men det går också bra att välja en annan dag om den 15:e inte passar. Det viktigaste är att barn och unga får komma ut och röra på sig.

Elever från förskoleklass till årskurs tre på gymnasiet deltar på sina villkor. Springa, rulla, jogga, lunka eller gå – det väljer de själva. Skoljoggen är ingen tävling. Det är en manifestation för rörelseglädje.

Det är upp till varje skola att skapa sitt arrangemang men från Skolidrottsförbundets sida uppmanar vi att sätta barnens glädje i fokus och få så många som möjligt att tycka om Skoljoggen.

Läs mer om Skoljoggen på https://skolidrott.se/skoljoggen/.

Artisten Sami har skrivit Skoljoggens första låt.