Artskyddsförordningen, skogsbruket och tjädern – går de att förena i samma skog?

En avverkning uppdelad i tre områden, med tre olika perspektiv representerade. Alla med hänsyn till tjädern på Skogssällskapets mark utanför Lerum. Ett område planerat av naturvårdsorganisationer, ett av Skogsstyrelsen och ett av Skogssällskapet. Här blir artskyddsförordningen omsatt i praktiken, och beräknad i kronor och ören.

Foto: Niclas Moberg

13 september bjuder Skogssällskapet in till en exkursion där området kommer att besökas och den praktiska tillämpningen av artskyddsförordningen kommer att diskuteras ur olika perspektiv. Inför exkursionen beräknas virkesproduktion och ekonomi för de tre områden som avverkats.

– Vi vill lyfta markägarens perspektiv kopplat till artskyddsförordningen med tjädern som exempel. Vad kostar det egentligen att ha tjäder på sin mark? Det här ska vi diskutera på exkursionen, säger Mattias Berglund, skogsskötselchef på Skogssällskapet.

Avverkningen, som har skett på Skogssällskapets fastighet i Lerum, har genomförts enligt tre modeller, för att ta hänsyn till den tjäderspelplats som finns på fastigheten.

• En yta, närmast tjäderspelplatsen, har planerats av Sveriges Ornitologiska Förening (SOF), Naturskyddsföreningen och Jordens vänner. Den är cirka tre hektar stor och en typ av blädningsskogsbruk, vilket innebär att man successivt plockar ut mogna träd, med syfte att låta mindre träd få utrymme och ljus att växa.
  • En yta har planerats av Skogsstyrelsen. Den är cirka fem hektar stor och är en föryngringsavverkning där en skärmställning av tall kombineras med grupper av träd som lämnas orörda. Skärmen ska så småningom avvecklas när föryngringen är säkrad.
  • En yta har planerats av Skogssällskapet. Den är cirka fem hektar stor och har avverkats för att bli en tät skärm av tall som ska ge en naturlig föryngring. Skärmen ska så småningom avvecklas, men sannolikt i två steg. Fler naturvårdsträd än vad som är standard i en avverkning lämnas kvar.

– I mina ögon är alla tre olika varianter av hyggesfria skötselmodeller. Gemensamt för samtliga ytor är att vi inte har rört något av undervegetationen alls. Vi har lämnat så kallade kjolgranar – med grenar hela vägen ned, och har inte hyggesrensat något, berättar Mattias Berglund.

Idén till att göra ett demonstrationsprojekt föddes under det samråd som Skogssällskapet bjöd in till för att diskutera avverkningen där bland annat SOF, Naturskyddsföreningen, Skogsstyrelsen och Skogssällskapet deltog.

– Vi stod där och diskuterade de olika alternativen – från våra olika perspektiv, men skogen var ju fortfarande intakt, så allt vi sa var ju bara teoretiskt. Då insåg vi hur värdefullt det skulle vara om vi kunde visa varandra i praktiken vad vi menar, eftersom vi ibland har svårt att förstå varandra, säger Mattias Berglund.

Foto: Niclas Moberg

Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden29.11.2018 11:24Nyheter

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.