Arvika och Nyköping kommuner som tar ställning mot fyrverkerier som skrämmer och skadar

16.12.2016 14:23 | Djurens Rätt

En kartläggning gjord av Djurens Rätt visar att det är svårt för kommuner att stoppa användningen av fyrverkerier. Istället är det företag som går före och upphör med försäljningen. Flera kommuner har infört olika begränsningar men fler åtgärder behövs.

Foto: Kazantseva Olga/Shutterstock

Under nyårshelgen kommer många hundar och andra djur att fara enormt illa av fyrverkerier och smällare. Djurens Rätt har under lång tid krävt att fyrverkerier och smällare som kan skada djur ska förbjudas, men än har vi inte nått ända fram.

I veckan blev Arvika den senaste kommun som tog ställning för djuren och mot fyrverkerier som skrämmer och skadar då de beslutade att i år inte arrangera ett kommunalt fyrverkeri. Samtidigt avråder de medborgarna från privat användning. Och det är just att avråda som kommuner kan göra, att förbjuda fyrverkerier är svårt. Mörbylånga och Vännäs har båda gjort det, men i båda fallen revs besluten upp i högre instans.

Flera kommuner har infört begränsningar för användandet av fyrverkerier till särskilda dagar och tider, andra har gått ett steg längre: som Nyköping, som i några år arrangerar nyårspromenader istället för nyårsfyrverkerier med hänsyn till fyrverkeriers påverkan på miljö och djur.

Flera företag har också tagit ställning mot de som lider av fyrverkerier - i veckan meddelade byggkedjan Bauhaus att de slutar sälja fyrverkerier. Sedan tidigare har t.ex. City GrossCoopIca Maxi och Axfood, som äger bland annat Willys och Hemköp tagit beslut om att inte heller sälja fyrverkerier i sina butiker.

För den som har ett djur som far illa av fyrverkerier erbjuder hotell och slott som t.ex. Clarion Hotel Arlanda AirportConnect Hotel Skavsta och Quality Hotel Frösö Park samt Häringe slott nyårsfirande med långt avstånd till närmaste fyrverkerier.

Djurens Rätt arbetar för att försäljningen och användningen av fyrverkerier för privatpersoner ska förbjudas, att kommuner ska ta beslut som begränsar användningen av fyrverkerier och att i förlängningen förbjuda användningen av fyrverkerier som skrämmer och skadar djur.

Foto: Kazantseva Olga/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.