Arvika och Nyköping kommuner som tar ställning mot fyrverkerier som skrämmer och skadar

En kartläggning gjord av Djurens Rätt visar att det är svårt för kommuner att stoppa användningen av fyrverkerier. Istället är det företag som går före och upphör med försäljningen. Flera kommuner har infört olika begränsningar men fler åtgärder behövs.

Foto: Kazantseva Olga/Shutterstock

Under nyårshelgen kommer många hundar och andra djur att fara enormt illa av fyrverkerier och smällare. Djurens Rätt har under lång tid krävt att fyrverkerier och smällare som kan skada djur ska förbjudas, men än har vi inte nått ända fram.

I veckan blev Arvika den senaste kommun som tog ställning för djuren och mot fyrverkerier som skrämmer och skadar då de beslutade att i år inte arrangera ett kommunalt fyrverkeri. Samtidigt avråder de medborgarna från privat användning. Och det är just att avråda som kommuner kan göra, att förbjuda fyrverkerier är svårt. Mörbylånga och Vännäs har båda gjort det, men i båda fallen revs besluten upp i högre instans.

Flera kommuner har infört begränsningar för användandet av fyrverkerier till särskilda dagar och tider, andra har gått ett steg längre: som Nyköping, som i några år arrangerar nyårspromenader istället för nyårsfyrverkerier med hänsyn till fyrverkeriers påverkan på miljö och djur.

Flera företag har också tagit ställning mot de som lider av fyrverkerier - i veckan meddelade byggkedjan Bauhaus att de slutar sälja fyrverkerier. Sedan tidigare har t.ex. City GrossCoopIca Maxi och Axfood, som äger bland annat Willys och Hemköp tagit beslut om att inte heller sälja fyrverkerier i sina butiker.

För den som har ett djur som far illa av fyrverkerier erbjuder hotell och slott som t.ex. Clarion Hotel Arlanda AirportConnect Hotel Skavsta och Quality Hotel Frösö Park samt Häringe slott nyårsfirande med långt avstånd till närmaste fyrverkerier.

Djurens Rätt arbetar för att försäljningen och användningen av fyrverkerier för privatpersoner ska förbjudas, att kommuner ska ta beslut som begränsar användningen av fyrverkerier och att i förlängningen förbjuda användningen av fyrverkerier som skrämmer och skadar djur.

Foto: Kazantseva Olga/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.