Åsa Edlund Jönsson är Årets MediaAmazon 2020

Årets MediaAmazon 2020 tilldelas Åsa Edlund Jönsson, SVT:s sportchef. Priset är ett erkännande för gott och nyskapande journalistiskt ledarskap och delas ut årligen till en kvinnlig medieledare. Årets pris delas ut måndag den 7 december på Kulturhuset i Stockholm vid ett samarrangemang med Publicistklubben.

Åsa Edlund Jönsson Foto Karl Nordlund

--Juryns val för Årets MediaAmazon 2020 är Åsa Edlund Jönsson. Hon har tillsammans med sin redaktion tagit damidrotten ut i rampljuset och gjort kvinnliga idrottare synliga för publiken. Hon får utmärkelsen för mod och kreativitet att skapa nya programformer och en inkluderande sportbevakningen i världsklass. För detta har hon även fått internationellt erkännande, säger Cecilia Zadig som är initiativtagare till priset.

Cecilia Zadig är mångårig ledarskapsutvecklare och tidigare undersökande journalist.    Utmärkelsen Årets MediaAmazon emanerar ur Kvinnors ledarskap och undersökande journalistik, en ledarskapsutbildning för kvinnlig medieledare på Stockholms universitet, som nära 300 deltagare från olika medieföretag deltagit i årens lopp, så även Åsa Edlund Jönsson.

--Jag instiftade priset Årets MediaAmazon för att uppmärksamma kvinnliga medieledare som utmärkt sig för gott och nytänkande journalistiskt ledarskap och som ledare kunnat visa på påtagliga resultat; journalistiskt, marknadsmässigt, ekonomiskt eller organisatoriskt. Pristagaren bör framstå som en förebild för andra kvinnliga medieledare och bör ha bidragit aktivt till att främja kvinnors ledarskap i branschen.

Juryns ledamöter

Cecilia Zadig, juryns ordförande Zadig Media AB, ledarskapsutveckling Kvinnors ledarskap
Christina Jutterström, fd vd SVT
Kerstin Brunnberg, styrelseledamot Expo, fd vd Sveriges Radio
Maria Ripenberg, journalist Maria Ripenberg Media AB, hedersdoktor Uppsala universitet
Thomas Mattsson, senior advisor Bonnier News, fd chefredaktör Expressen
Anna Lindberg, till 2020 vd och publisher Öst Media, ledamot Mediernas etiknämnd

Tidigare pristagare

•  Årets MediaAmazon 2010  Hanna Stjärne, vd SVT; då framtidsstrateg SR
  •  Årets MediaAmazon 2011 Lena K Samuelsson, chefredaktör, vd Aftonbladet; då chefredaktör SvD
  •  Årets MediaAmazon 2012 Johanna Kronlid, redaktionschef Fokus; då chefredaktör för Arbetet
  •  Årets MediaAmazon 2013 Lena Glaser, medierådgivare; då programdirektör SVT
  •  Årets MediaAmazon 2014 Lisa Irenius, kulturchef SvD; då kulturchef UNT
  •  Årets MediaAmazoner 2015 Margret Atladottir & Lisa Bjurwaldtv-producent Nexiko, respektive chef Opinion & påverkan för Teskedsorden; då redaktörer för podcasten Atladottir & Bjurwald.
  •  Årets MediaAmazon 2016 Sofia Olsson Olsén, konsult i mediefrågor; då publisher Aftonbladet
  •  Årets MediaAmazon 2017 Anna Lindberg, fram till 2020 vd, publisher Östgöta Media AB
  •  Årets MediaAmazon 2018 Åsa Beckman, biträdande kulturchef Dagens Nyheter
  •  Årets MediaAmazon 2019 Jeanette Gustafsdotter, gen sekr Sveriges Muséer; då vd TU- Medier i Sverige.

FÖLJ prisutdelning den 7 december kl 18.30 med efterföljande paneldebatt         om inkluderande sportbevakning under ledning av Robert Aschberg. Paneldebatten med sportchefer och elitidrottare kan ses på Publicistklubbens hemsida och på Facebook.

För mer info: Cecilia Zadig, 070 8848211 cecilia.zadig@gmail.com

Åsa Edlund Jönsson Foto Karl Nordlund

Cecilia Zadig

Cecilia Zadig, Zadig Media AB delar ut priset Årets MediaAmazon och erbjuder tjänster inom området KVINNOR OCH LEDARSKAP I UTVECKLING.

Följ Cecilia Zadig