Åsa Karlsson om damlandslagets Finnkampen-helg: "Tar med oss väldigt mycket"

Finnkampen avslutades i söndags med det andra mötet mellan Finland och Sveriges damlandslag. Det blev en mycket jämnare historia än i lördags och efter straffar stod Finland som vinnare med 9-8. "Vi får lära oss av det här och stämpla in två dagar i rad", säger förbundskapten Åsa Karlsson efter helgen.

Foto: Christoffer Lundahl
Söndagens Finnkampen blev något helt annat än lördagens storvinst (10-1 i svensk favör) men det började med en svensk kanonstart. Två svenska mål på 90 sekunder bland annat.
– Vi fick bra hugg på dem i början sedan började de spela mer och mer fysiskt. Där blev det en skillnad i matchen och de började vinna fler dueller än oss. De hade också mycket bättre utdelning på sina lägen medan vi hade många lägen som vi inte kunde förvalta. Det straffade oss hårt.

Som bäst hade svenskorna 5-1 men det övertaget skulle försvinna helt och bli till ett underläge istället i slutet av matchen. Men i matchens sista minut ordnade Wilma Johansson kvittering som tog mötet till straffar där Finland till sist gick segrande.
– Vi visste också att Finland var tvungna att göra något efter lördagens resultat och att de skulle vara supertaggade för det. Så vi får lära oss av det här och stämpla in två dagar i rad helt enkelt. Vi hade ledningen och kunde skakat av oss dem men de lyckas hänga med hela tiden, kom ikapp och kom in i ett bra flyt.

Under Finnkampen har det varit en rad svenska debutanter i damlandslaget, något som Åsa Karlsson ser positivt på.
– De kämpade på bra och försökte göra det vi hade bestämt att vi skulle göra. Sedan går det mycket snabbare internationellt, det här är en erfarenhet rikare för dem.

Om du får sammanfatta de här dagarna och Finnkampen, vad tar ni med er?
– Vi tar med oss väldigt mycket. Det var nio månader sedan vi spelade landskamper, och nu var det mot bästa tänkbara motstånd. Vi kommer analysera matcherna och se vad vi ska jobba vidare med. Och utvärdera också insatsen, både från spelarhåll och ledarhåll. För det är viktigt att ha med att det här är bara början på vår resa. Det här var väldigt lärorikt, och också bra att det blir tajt, så vi får jobba och ställas på prov, avslutar Åsa Karlsson.

Finland - Sverige 9-8 e.str (1-4, 4-3, 3-1)

0-1, 1.18, Vilma De Gysser (Matilda Lindgren)
0-2, 1.30, Moa Andersson (Emelie Wibron)
1-2, 12.27, Oona Kauppi (Sara Piispa)