Åsa Lindestam ny ordförande för PRO

Pensionärernas riksorganisation, PRO, har fått en ny ordförande. Nyss valdes Åsa Lindestam till ny ordförande av PRO:s kongress, som pågår just nu i Upplands Väsby utanför Stockholm. 245 ombud deltog i beslutet. Åsa Lindestam var valberedningens förslag och vann omröstningen mot utmanaren Jan Andersson.
Åsa Lindestam, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

- Jag är mycket stolt över förtroendet att få leda en av Sveriges största folkrörelser. PRO är en stark röst i samhällsdebatten och den största sociala mötesplatsen för pensionärer i Sverige, säger Åsa Lindestam, nyvald ordförande i PRO.

PRO har under de senaste åren bland annat arbetat för att höja den allmänna pensionen och skapa ett pensionssystem som möjliggör att alla ska kunna leva på sin pension. Också äldreomsorgen och frågor som hör ihop med covidpandemin har varit centrala.

- Just nu är pensionsfrågan i den absoluta politiska hetluften och politikerna diskuterar hur pensionerna ska kunna höjas. Jag vill gärna tror att PRO att har bidragit till detta, och jag kan lova att vi ska göra allt vi kan för att höja den allmänna pensionen, säger Åsa Lindestam.

Åsa Lindestam är 66 år, nybliven pensionär och avgående förste vice talman i riksdagen. Hon representerar PRO Gävleborg och har suttit i riksdagen för Socialdemokraterna i 20 år. Innan dess var Åsa Lindestam verksam inom skolan, bland annat som rektor.

- En mycket viktig fråga för PRO är hur vi ska kunna växa och förbli Sveriges största och mest aktiva pensionärsorganisation och hur vi ska kunna rekrytera fler yngre medlemmar. Det är en utmaning som jag ser fram emot att ta mig an direkt, säger Åsa Lindestam.

Åsa Lindestam efterträder Christina Tallberg som nu lämnar sitt uppdrag efter sju år.

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, tel. 08-701 67 10, E-post: sten.soderberg@pro.se.

Åsa Lindestam, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.