ÅSA-NISSE möter DAG-OTTO i en virvlande buskis på Vallarna 2020!

AKTUELLA Annika Andersson & Pär Nymark debuterar som manusförfattare. Halva Sverige har skrattat åt honom. Åsa-Nisse återuppstår i sommar. Komikern Annika Andersson både skriver och medverkar, på Vallarna i Falkenberg.

Åsa-Nisse på Vallarna sommaren 2020. Foto: Bo Håkansson

Biofilmerna om Åsa-Nisse var stekheta på 50- och 60-talet. Köerna ringlade långa och stjärnan John Elfström kombinerade inspelningarna med finkultur-jobb hos Ingmar Bergman, på Dramaten och i filmsuccéer som Hon dansade en sommar.

Men hur får man humor-kåren att ställa upp på en modernisering av en 70-årig kuf? Svar: Vi älskar att jobba ihop och glädjande nog kommer vi även förena många av Vallarnas publikfavoriter på scenen detta året.

Det är det raka svaret från Annika Andersson, som tillsammans med Pär Nymark skrivit storyn om smålänningarnas comeback. Andersson, som gått från lokalrevy till bl.a tv4-serier som Parlamentet och Time-Out, är tillbaka i Falkenberg i en helt ny roll: som ny manus-författare på Stefan & Krister-teatern Vallarna.

Intrigen startar med ett möte. Åsa-Nisse och Klabbarparn träffar brevbäraren, Dag-Otto (Jojje Jönsson) år 1950. Smålänningarna har uppfunnit en tidsmaskin, som ska förflytta personer 70 dagar framåt, till starten för älgjakten. Men ett misstag med maskinen bäddar för en helt annan resa: 70 ÅR framåt, till år 2020.

För den som kan sin Åsa-Nisse bör historien låta obekant – eftersom den är helt nypåhittad.- Iscensättningen av Åsa-Nisse är varken en remake på en film eller fortsättning på någon gammal rulle, utan en helt fristående komedi, säger Pär Nymark.

– Det känns som vi fått till något slags kombination av buskis och nutida humor, säger Annika.

– Det är ett snabbare tempo och mer sjuk humor. Vi gör vår egen Åsa-Nisse, i dråpliga turer med Dag-Otto. Man behöver inte känna gamle Åsa-Nisse för att skratta åt vår. Nästan alla skådisar gör dessutom dubbla roller, både 1950-talskaraktärerna och sina egna släktingar år 2020, säger Pär.

Att samla en hop roliga skådespelare på en och samma plats bäddar för munter stämning. Annika Andersson har bara lovord att ge sina kollegor - Jag och Pär har haft en otroligt lustfylld resa när vi förflyttat ÅSA-NISSE till Vallarna och nu hoppas vi att publiken som kommer att träffa ÅSA-NISSE kommer ha lika kul som vi har haft när skapat manuset. - Händelserna utspelar sig plötsligt i vår tid, men rollfigurerna lever kvar i Knohults-andan och är uppfinningsrika och nyfikna, precis som förr. Det är en klassisk buskis med en stor twist, säger Annika.

Rollista

Åsa-Nisse - Mikael Riesebeck

Eulalia - Annika Andersson

Sjöqvist - Stefan Gerhardsson

Klabbarpar ́n - Kent Vickell

Dag-Otto - Jojje Jönsson

Dagny - Siw Carlsson

Britta Fridh - Jessica Heribertsson

Landsfiskalen Köverhage - Klas Wiljergård

Manus - Annika Andersson/Pär Nymark

Regi - Pär Nymark

Åsa-Nisse är långlivad. Växjö-tecknaren Gösta Gummesson överförde Åsa-Nisse till seriefigur 1956. Serien publiceras än idag tillsammans med 91:an Karlsson, malajen av Halmstad-sonen Rudolf Petersson Klabbarpar ́n är Åsa-Nisses bästa vän och egentligen en enkel bonde i Knohult. Men de två ägnar sig mest åt uppfinningar och tjuvskytte. Åsa-Nisse är gift med Eulalia. Klabbarpar ́n med Kristin. Bägge kvinnorna framställs som grälsjuka huskors. Mellan 1949 och 1969 producerades 20 Åsa-Nisse-filmer.

Premiär 28 juni 2020.

Producent Janne Andersson, 2Entertain.

Press: Magnus Stråberg 0705-16 60 90

Åsa-Nisse på Vallarna sommaren 2020. Foto: Bo Håkansson

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Moment Group arbetar löpande med att stärka bolagets likviditet och minska kostnadsbasen24.3.2020 17:12:09 CETPressmeddelande

Moment Group arbetar löpande med att stärka bolagets likviditet och minska kostnadsbasen, initierar ett skriftligt förfarande i syfte att ändra villkoren under sitt obligationslån och arbetar intensivt för att säkerställa tillgång till rörelsekapital under det närmaste kvartalet. Som tidigare har kommunicerats bedrivs Moment Groups verksamheter inom en bransch som drabbas mycket hårt av coronaviruset och pandemin vilket fortsatt kommer att ha en stor negativ påverkan på såväl omsättning som rörelseresultat och likviditet. Arbetet med att överblicka omfattningen pågår och åtgärder vidtas löpande för att parera den negativa påverkan på de sätt det är möjligt.

Succén är tillbaka! Wallmans skapar ny show och dinnerparty i Kungsportshuset Göteborg24.2.2020 10:48:42 CETPressmeddelande

Wallmans är tillbaka i Göteborg och under våren kommer ett av Sveriges starkaste underhållningskoncept att bjuda in till Dinnerparty i Kungsportshuset. Det blir en helkväll med flerrättersmeny som i vanlig ordning serveras av Wallmans karismatiska stjärnor, som också levererar en show av bästa klass, både från scenen och runt om i lokalen. Upplevelsen börjar i entrén till Kungsportshusets spektakulära arena och artisternas närhet går som en röd tråd genom kvällen. Kökets kreatörer skapar spännande smaker och menyn serveras i harmoni med kvällens show samtidigt som det musikaliska innehållet sträcker sig från ABBA till Avicii - med musik från Sveriges mest folkkära artister och från de riktigt stora internationella legenderna.