Åsa Tillberg Widell blir ny Generalsekreterare på Sverige för UNHCR

Åsa Tillberg Widell tillträder som ny Generalsekreterare på Sverige för UNHCR, insamlingsorganisationen för FN:s flyktingorgan i Sverige.

– Vi är oerhört glada över att ha rekryterat Åsa Tillberg Widell som ny Generalsekreterare för Sverige för UNHCR. Hennes långa erfarenhet av ledarskap, digitalisering och en bransch i transformation, tillsammans med Åsas breda nätverk är alla viktiga delar som vi ser behövs för att Sverige för UNHCR ska kunna öka engagemanget för UNHCR:s viktiga arbete för människor som tvingats på flykt, säger Nicklas Wigren, Ordförande för Sverige för UNHCR.

Åsa Tillberg Widell kommer närmast från TV4-koncernen där hon varit vd för Nyhetsbolaget. Hon har även varit redaktionschef för Dagens Nyheter och Dagens Industri.

– Jag ser väldigt mycket fram emot att tillträda som ny Generalsekreterare för Sverige för UNHCR. Jag är imponerad av hur organisationen på några få år har vuxit och etablerat sig i sin centrala roll för att skapa engagemang och kraftigt öka de insamlade medlen till FN:s flyktingarbete. Det känns som ett privilegium att få arbeta med så viktiga frågor, säger Åsa Tillberg Widell.

Åsa Tillberg Widell tillträder sitt uppdrag i augusti.

För mer information, vänligen kontakta:

Ulrika Nilsdotter Brühl, kommunikationschef:
ulrika.nilsdotter.bruhl@sverigeforunhcr.se

UNHCR är FN:s flyktingorgan och leder internationella insatser för att skydda människor som har tvingats fly från sina hem på grund av konflikt eller förföljelse. UNHCR ger livräddande nödhjälp som tak över huvudet, mat och vatten, skyddar grundläggande mänskliga rättigheter och tar fram lösningar som ger människor en säker plats de kan kalla sitt hem och där de kan skapa en bättre framtid. UNHCR arbetar även för att statslösa människor ska få en nationalitet.

Sverige för UNHCR är UNHCR:s samarbetspartner i Sverige och arbetar med att samla in pengar samt öka medvetenheten bland allmänheten om situationen för människor som tvingats fly sina hem. Sverige för UNHCR har 90-konto och samlade under 2017 in över 310 miljoner kronor till UNHCR:s arbete. Sverige för UNHCR har på kort tid etablerat sig som topp fem bland insamlingsorganisationerna i Sverige.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Under Almedalsveckan tvingades ytterligare 326 333 människor fly11.7.2018 10:04Pressmeddelande

Idag är 68,5 miljoner människor på flykt i världen. Varannan sekund tvingas ännu en människa på flykt. Sverige för UNHCR närvarade under Almedalsveckan med en digitalskärm som i realtid räknade antalet människor som tvingades lämna sina hem bara under politikerveckan. Från det att Almedalsveckan började söndag 1 juli klockan 09.00 till veckan slutade söndag 8 juli klockan 14.00 tvingades 326 333 människor på flykt, allt medan seminarierna och minglen avlöste varandra. Aktiviteten ingick i Human Facts - Sverige för UNHCR:s kampanj för att lyfta fakta om flyktingsituationen och berätta om människorna bakom flyktingstatistiken. Förbipasserande i Almedalen hade möjlighet att skriva på Sverige för UNHCR:s upprop för ett mer humant samtal om människor på flykt. -Vi gör kampanjen Human Facts för att bidra till ett humant samtal om flyktingar och öka viljan att hjälpa människor på flykt. Samtalsklimatet kring flyktingar har hårdnat och vi vill påminna om att bakom varje siffra finns en människ