Asbest-skandal blev Årets sämsta bygge – så vill Byggnads förbättra säkerheten

Byggnads medlemstidning Byggnadsarbetaren har utsett årets sämsta bygge 2021. I år gick den tvivelaktiga utmärkelsen till ett skandalomsusat bygge i Linköping där asbest hanterades på ett direkt livsfarligt vis. Byggnads ser en oroväckande trend där säkerheten åsidosätts och asbest återigen blir ett hot mot såväl byggnadsarbetare som förbipasserandes hälsa.

Asbest förbjöds i Sverige 1982 och de farligaste sorterna redan 1975. Trots det dör 200 personer varje år av asbestrelaterade sjukdomar. På senare tid har flera skandaler uppmärksammats där asbest återigen hanterats på direkt livsfarligt vis. Något som får Byggnads att reagera starkt.

– Att asbest fortfarande är ett av de största hoten mot byggnadsarbetarnas hälsa är helt oacceptabelt! Ju längre ned i kedjorna av olika underentreprenörer desto större är slarvet, okunskapen och bristen på respekt för gällande regelverk. Här måste böterna bli betydligt högre, det ska kosta att utsätta byggnadsarbetare för livsfara! säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Utmärkelsens Årets sämsta bygge gick i år till en renovering av ett miljonprogramshus i Linköping, en typ av renovering som blir allt vanligare i takt med att miljonprogrammet behöver rustas upp. Vid renoveringen har entreprenören vid upprepade tillfällen rivit asbest helt utan vare sig utbildning eller rätt skydd.

Renoveringen är ett av flera fall där asbest hanterats på ett skadligt vis. I Arvika avslöjades nyligen att en lärling oskyddad rivit mattor med asbest och att resterna hade burits ut av flera arbetare (däribland ytterligare en lärling) och slängts som vanligt avfall.

Rivning av asbest får bara göras av företag och personal med tillstånd, utbildning, heltäckande klädsel, andningsskydd och medicinska kontroller. Hela jobbet ska kapslas in med plast och ha slussar.

Byggnads krav:

Sänk gränsvärdet:

Idag har Sverige bland de högsta gränsvärdena för asbestexponering i Västeuropa på 100 000 fibrer per kubikmeter. Det måste sänkas till 1000 fibrer per kubikmeter.

Krav på efterkontroll:

Idag finns inget krav på efterkontroller när sanering är klart. Något många andra europeiska länder redan har inskrivet i sina föreskrifter. Ett sådant krav måste införas.

Höj sanktionsavgifterna:

I en bransch där pengarna styr måste det kosta att riskera andras hälsa. Arbetsmiljöverkets sanktionsavgifter måste höjas.