Asfaltera Visby innerstad inför Almedalen!

Nej, vi skulle inte vilja asfaltera hela den vackra medeltidsstaden Visby. Men däremot uppmärksamma att många av evenemangen under Almedalsveckan inte är tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar.

”Personer med en funktionsnedsättning har en viktig roll i samhällsutvecklingen. Almedalen är en öppen plats för debatt och påverkan, att arrangörerna utformar sina evenemang tillgängligt är väsentligt för att nå alla människor. Det behöver inte vara svårt att göra ett seminarium tillgängligt. Med små enkla medel som t.ex. ramper kan man åstadkomma mycket” säger, Rasmus Isaksson förbundsordförande DHR.

För tredje året i rad arrangeras Tillgänglighetsarenan under Almedalsveckan. Bakom arenan står DHR, SPF Seniorerna, Parasport Sverige, Hissförbundet och Scandic Hotels. Syftet med arenan är att lyfta tillgänglighet och utformning i samhällsdebatten och ge frågorna en tydlig hemvist i Almedalen.

Årets Tillgänglighetsarena anordnas vid hamnen som är en av få fullt tillgängliga platser i Visby.

Temat för årets arena är ”tillgänglighet lönar sig”.

”Ca 10% av Sveriges befolkning, dvs ca 1 miljon människor beräknas ha någon form av funktionsnedsättning. Att tillgängliggöra butiker, hotell, turistattraktioner eller restauranger innebär därför en stor potential för ökade intäkter för företag inom besöksnäringen” – säger Magnus Berglund, Tillgänglighetsambassadör på Scandic

Ur ett bredare samhällsperspektiv finns det också betydande sociala och ekonomiska vinster i att tillgänglighetsanpassa fysiska miljöer. Studier visar att ett fysiskt aktivt liv leder till lägre vårdkostnader och ökad yrkeskraft vilket gör att samhället sparar 300 000 per år/person.

”Fysisk tillgänglighet till idrott borde vara en självklarhet, men är tyvärr inte det. Idrott är en livsviktig del i vardagen för att må bra, inte minst för personer med funktionsnedsättning. Det är därför viktigt att skapa en dialog med politikerna kring hur vi förbättrar tillgängligheten till idrotten t.ex. genom att Sverige står som värd för ett Paralympics 2026”, säger Johan Strid, generalsekreterare Parasport Sverige.

Tillgänglighetsarenan inleds måndag den 2 juli kl. 19.30 med poolmingel och rullstolsrally på Scandic Visby. Tisdag den 3 juli kl. 14-17 förflyttas arenan till Äldreforum, Strandvägen 538 (mittemot Wisby Strand). Kl. 17-18 bjuder Tillgänglighetsarenan in till eftersnack med tilltugg.

För mer info, kontakta:

Fredrik Canerstam, DHR, 070-306 80 37, fredrik.canerstam@dhr.se

Charlotte Teglgaard, Hissförbundet, 072-501 25 22, charlotte.teglgaard@tebab.com

Om arrangörerna

SPF Seniorerna är en av Sveriges största ideella organisationer med närmare 270 000 medlemmar över hela landet, politiskt och religiöst obundet och öppet för alla som har rätt till någon form av pension.

DHR är en idéburen organisation av och för personer med nedsatt rörelseförmåga. En av utgångspunkterna i vårt arbete är FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Parasport Sverige är ett idrottsförbund som organiserar idrott för personer med rörelsehinder, synskada och utvecklingsstörning inom 18 olika idrotter samt ansvarar för Sveriges deltagande i Paralympics.

Hissförbundet är den svenska branschföreningen för företag som tillverkar, monterar och underhåller hiss- och rulltrappsinstallationer. Medlemsföretagen representerar över 85 % av den svenska branschen.

Scandic Hotels är en hotellkedja med sammanlagt 85 hotell i Sverige. Varje dag arbetar de
7 000 svenska medarbetarna med ett enda mål i åtanke: att skapa bra hotellupplevelser som gör att gäster vill komma tillbaka. Scandic Hotels har ett tydligt och uttalat fokus på tillgänglighetsfrågor med egen tillgänglighetsambassadör och en tillgänglighetsstandard på 135 punkter för hotellen.