Asien dominerar VM i drone racing - svenskarna utslagna!

Målet var medalj i lag-VM, men tyvärr har svenskarna åkt ut för tidigt i drone racing VM för att ha med medaljstriden att göra. Lag-VM ser ut att stå mellan Sydkorea och Kina. Bland svenskarna var det David "Longcat" Modig som tog sig längst i tävlingen.

En drönare startar på VM i Ningbo Kina med banan i bakgrunden.

David "Longcat" Modig, från Nacka, och Noa Koch, Halmstad, tog sig till tredje eliminerinsgronden där bägge misslyckades med att ta sig i mål i sina heat pga midairs och att de körde in i banhinder. Därefter följde återkval där Noa blev sist i sitt heat medan David vann första återkvalet. I nästa återkvals heat blev det sedan stopp för David.

Exakt slutplacering återkommer vi till senare idag. Finalen avgörs om ca 4 timmar alltså runt 10:30 svensk tid.

En drönare startar på VM i Ningbo Kina med banan i bakgrunden.
David Longcat Modig (sittandes) flyger med Sveriges lagkapten Jonas Åberg som spotter i första elimineringsrundan där David tar en andra plats och går vidare.
Noa Koch flyger stabilt i de första två elimineringsrundorna och är vidare till tredje. De är fyra tävlande i varje elimineringsrunda och de två första går vidare, medan de andra två får en andra chans i återkval.

Vi har 355 medlemsföreningar som har knappt 21 000 personer i sina medlemsregister.

Pålsboda Emil har bärgat hem ett svenskt VM silver11.8.2019 15:08:27 CESTPressmeddelande

Australien dominerade hemma pylon-VM i F3D och F5D. Flerfaldiga världsmästaren Christopher Callow vann åter F3D klassen efter tufft motstånd av Sveriges, Pålsbodas Emil Broberg. – Jag är helnöjd med silvret, Christopher har nu vunnit VM sex gånger, berättar Emil och fortsätter. – I omgång två och tre fick jag strul med bränslesystemet och fick därefter flyga med större marginaler då man totalt bara får räkna bort tre omgångar.