Asien dominerar VM i drone racing - svenskarna utslagna!

Målet var medalj i lag-VM, men tyvärr har svenskarna åkt ut för tidigt i drone racing VM för att ha med medaljstriden att göra. Lag-VM ser ut att stå mellan Sydkorea och Kina. Bland svenskarna var det David "Longcat" Modig som tog sig längst i tävlingen.
En drönare startar på VM i Ningbo Kina med banan i bakgrunden.

David "Longcat" Modig, från Nacka, och Noa Koch, Halmstad, tog sig till tredje eliminerinsgronden där bägge misslyckades med att ta sig i mål i sina heat pga midairs och att de körde in i banhinder. Därefter följde återkval där Noa blev sist i sitt heat medan David vann första återkvalet. I nästa återkvals heat blev det sedan stopp för David.

Exakt slutplacering återkommer vi till senare idag. Finalen avgörs om ca 4 timmar alltså runt 10:30 svensk tid.

En drönare startar på VM i Ningbo Kina med banan i bakgrunden.
David Longcat Modig (sittandes) flyger med Sveriges lagkapten Jonas Åberg som spotter i första elimineringsrundan där David tar en andra plats och går vidare.
Noa Koch flyger stabilt i de första två elimineringsrundorna och är vidare till tredje. De är fyra tävlande i varje elimineringsrunda och de två första går vidare, medan de andra två får en andra chans i återkval.

Kivra: 802014-7164

Vi har 330 medlemsföreningar som har 18 000 personer i sina medlemsregister.

Försvarar VM-guld trots miserabel start för Emil!7.8.2023 20:16:40 CEST | Pressmeddelande

Pålsboda sonen Emil Broberg försvarar sitt VM-guld från ifjol trots att han låg näst sist efter fyra omgångar. – Helt ärligt trodde jag det var över efter den starten. Men jag fick försöka hålla huvudet kallt och fokusera för att kunna genomföra resterande rundor felfritt. Jag visste att jag hade farten för att kunna slåss med de andra om topplaceringarna så det var bara att vinna eller försvinna som gällde för mig!