ASSITEJ-pris till dubbelt Dramatenaktuella Mattias Andersson

Mattias Andersson har tilldelats det prestigefulla internationella ASSITEJ-priset för sitt arbete för en ung publik. Han är den senaste i en lång rad Dramatenmedarbetare som prisats under maj månad.

Den 26 maj mottog regissören och dramatikern Mattias Andersson (aktuell med The Mental States of Sweden in Dance ochUppenbarelsen ) ASSITEJ Artistic Excellence Award vid en prisgala på Baxter Theatre i Kapstaden. Priset delas ut vart tredje år av den internationella scenkonstorganisationen ASSITEJ och går till en person i världen som arbetar med teater för unga människor, något Mattias Andersson gjort med stor framgång som konstnärlig ledare för Backa Teater i Göteborg.

Ur motiveringen:
”Mattias Andersson is recieving the award for innovation, for building a dramaturgy that emerges from society and for the fact that he deserves international visibility and support for his work.”

Fler priser till Dramaten
Förra veckan tilldelades koreografen Birgitta Egerbladh (just nu aktuell med Bråttom bråttom ) och Marie-Louise Ekman(aktuell med Försökskaninerna ) Ganneviksstipendiet. Författaren Liv Strömquist och regissören Ada Berger , som också är Unga Dramatens konstnärliga ledare, fick årets Lena Nyman-pris för sitt samarbete med bland annat Liv Strömquist tänker på dig!. Tidigare i maj tilldelades regissören och dramatikern Jens Ohlin samt skådespelaren och dramatikern Hannes Meidal Svenska Dagbladets Thaliapris för Hamlet på Teater Galeasen, ett samarbete med Dramaten. Dessutom fick dramatikern, författaren, lyrikern och regissören Lars Norén , aktuell med Stilla liv , årets Selma Lagerlöfpris.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.