Astrid Sylwan skapar exklusiv konst för Majblomman

Konstnären Astrid Sylwan har skapat 75 exklusiva grafiska blad, särskilt för Majblomman. Med ”Tupelo Honey” ger hon barnrättsorganisationen värdefull draghjälp i arbetet mot barnfattigdomen i Sverige.
Konstnären Astrid Sylwan har skapat "Tupelo Honey" exklusivt för Majblomman.

För första gången på fyra år finns en ny grafisk upplaga att erbjuda Astrid Sylwans publik. Astrid har skräddarsytt ett konstverk åt Majblommans Riksförbund för att bidra organisationens ändamål: att motverka barnfattigdomen i Sverige.

Med ”Tupelo Honey” återupptas en tradition som startade 1912, då Carl Larsson blev den första av många konstnärer som gjort insatser för Majblomman.

-         Majblomman har funnits med mig sedan jag var liten. Jag är så glad över att ha fått frågan, och över att konstnärskåren har ställt upp genom åren. Det visar också på att det finns den här längtan att få hjälpa till. Barnen är ju allas vår angelägenhet, säger Astrid Sylwan.

Majblommans generalsekreterare Åse Henell:

-         Vi är verkligen glada över att just Astrid Sylwan vill samarbeta med Majblomman. Hon har ett unikt sätt att jobba med färg och hennes empati lyser igenom hennes konst. Det är så fint att Astrid vill göra skillnad för Majblomman just nu, när behovet är så stort.

Sedan ett år tillbaka märker Majblommans volontärer av hur barn i familjer med knappa resurser drabbas av lågkonjunkturen. Ansökningarna om ekonomiskt stöd handlar allt oftare om barns basala behov.

-         Vi på Majblomman är jättebekymrade över hur krisen drabbar barnen och gör allt vi kan för att bli starkare. Att kunna presentera Astrids unika konst är ett led i detta. Vi tror att många kommer att uppskatta hennes unika känsla för färg och form, säger Åse Henell.

Samarbetet med Astrid Sylwan innebär ett helt nytt sätt för Majblomman att samla in pengar på. För första gången kan man få tillgång till Majblommans konst hemma. ”Tupelo Honey ” finns i en upplaga om 75 tryck, och säljs endast via majblomman.se

Priset är 5 000 kr och pengarna går oavkortat till Majblommans ändamål.

-         Vi tror och hoppas att den här varianten av konstnärssamarbeten ska bringa in lite större belopp som omgående gör konkret skillnad för barn. Och vi är övertygade om att just det här konstverket kommer att bli väl mottaget. Astrids sätt att jobba med färg är fantastiskt, säger Åse Henell.

Astrid Sylwan:

-          Färger är känslobärare som går direkt in i oss. Till Majblomman ville jag ha någonting som ger väldigt mycket positiv, livsbejakande och lycklig energi. ”Tupelo Honey” är också en låt av Van Morrison – en vacker, vänlig hyllning till den ostoppbara kraften i det goda. Jag är jätteglad över det här, det känns bra att kunna göra något fint och gott.

För mer information välkommen att kontakta

Åse Henell, generalsekreterare: 076-0070618

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713

Konstnären Astrid Sylwan har skapat "Tupelo Honey" exklusivt för Majblomman.
Konstnären Astrid Sylwan har skapat "Tupelo Honey" för att stötta barnrättsorganisationen Majblomman.
Konstnären Astrid Sylwan samarbetar med barnrättsorganisationen Majblomman.
Med "Tupelo Honey" ger konstnären Astrid Sylwan Majblomman draghjälp i arbetet mot barnfattigdom.
Astrid Sylwan skapar konst till förmån för barnrättsorganisationen Majblomman.