Astrid Sylwan skapar exklusiv konst för Majblomman
För första gången på fyra år finns en ny grafisk upplaga att erbjuda Astrid Sylwans publik. Astrid har skräddarsytt ett konstverk åt Majblommans Riksförbund för att bidra organisationens ändamål: att motverka barnfattigdomen i Sverige.
Med ”Tupelo Honey” återupptas en tradition som startade 1912, då Carl Larsson blev den första av många konstnärer som gjort insatser för Majblomman.
- Majblomman har funnits med mig sedan jag var liten. Jag är så glad över att ha fått frågan, och över att konstnärskåren har ställt upp genom åren. Det visar också på att det finns den här längtan att få hjälpa till. Barnen är ju allas vår angelägenhet, säger Astrid Sylwan.
Majblommans generalsekreterare Åse Henell:
- Vi är verkligen glada över att just Astrid Sylwan vill samarbeta med Majblomman. Hon har ett unikt sätt att jobba med färg och hennes empati lyser igenom hennes konst. Det är så fint att Astrid vill göra skillnad för Majblomman just nu, när behovet är så stort.
Sedan ett år tillbaka märker Majblommans volontärer av hur barn i familjer med knappa resurser drabbas av lågkonjunkturen. Ansökningarna om ekonomiskt stöd handlar allt oftare om barns basala behov.
- Vi på Majblomman är jättebekymrade över hur krisen drabbar barnen och gör allt vi kan för att bli starkare. Att kunna presentera Astrids unika konst är ett led i detta. Vi tror att många kommer att uppskatta hennes unika känsla för färg och form, säger Åse Henell.
Samarbetet med Astrid Sylwan innebär ett helt nytt sätt för Majblomman att samla in pengar på. För första gången kan man få tillgång till Majblommans konst hemma. ”Tupelo Honey ” finns i en upplaga om 75 tryck, och säljs endast via majblomman.se
Priset är 5 000 kr och pengarna går oavkortat till Majblommans ändamål.
- Vi tror och hoppas att den här varianten av konstnärssamarbeten ska bringa in lite större belopp som omgående gör konkret skillnad för barn. Och vi är övertygade om att just det här konstverket kommer att bli väl mottaget. Astrids sätt att jobba med färg är fantastiskt, säger Åse Henell.
Astrid Sylwan:
- Färger är känslobärare som går direkt in i oss. Till Majblomman ville jag ha någonting som ger väldigt mycket positiv, livsbejakande och lycklig energi. ”Tupelo Honey” är också en låt av Van Morrison – en vacker, vänlig hyllning till den ostoppbara kraften i det goda. Jag är jätteglad över det här, det känns bra att kunna göra något fint och gott.
För mer information välkommen att kontakta
Åse Henell, generalsekreterare: 076-0070618
Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713
Bilder
Om
Följ Majblommans Riksförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Majblommans Riksförbund
Interflora stöttar Majblomman17.4.2024 13:21:24 CEST | Pressmeddelande
Årets majblommeförsäljning är i full gång. Hittills har barnens insamling slagit alla rekord. Majblommeförsäljningen har ökat rejält jämfört förra året när den andra insamlingsveckan inleds. Barnens insamling får sedan ett par år dessutom värdefull draghjälp av Interflora. Floristkedjan har tagit fram en särskild bukett i årets lila färger. För varje såld bukett går 30 kronor oavkortat till Majblommans arbete mot barnfattigdom i Sverige. Interfloras florist Anette Strahl: – Jag valde lila snittblommor som är typiska för säsongen, som klematis, prärieklocka och limonium. För att förstärka den vårfräscha känslan plockade jag in några vita också – lejongap, slöjsilja, Alstroemeria och Krysantemum Santini. Majblommans generalsekreterare Åse Henell om samarbetet: - Att barn över hela landet säljer majblommor är en tradition som verkligen hör våren till, och att få extra stöd genom en blombukett känns självklart och välkommet. Rätt samarbeten med engagerade företag är jätteviktigt för Majblo
Majblomman fick rekordstart11.4.2024 11:08:27 CEST | Pressmeddelande
I går kl 12.00 gick startskottet för ca 40.000 barn som säljer majblommor över hela landet. Vid midnatt stod det klart att första dagens försäljning innebar premiärrekord. Försäljningen landade på 15,4 miljoner kronor. Beloppet är det bästa någonsin för en premiärdag. - Det känns helt fantastiskt med en riktig superstart 2024! Vi har känt av ett ökat tryck från barn som vill sälja majblommor, och nu visar barnen att de menar allvar. Vi är så glada, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell. Men att öka Majblommans insamling är inget självändamål, poängerar Åse Henell: - Pengarna från majblommeförsäljningen går till barn i familjer som inte har ekonomiska marginaler. Det är för barnens skull vi säljer majblommor! Och behoven har ökat rejält de senaste åren, och det har våra majblommeföreningar märkt av. Förra årets rekordstora insamling har inte räckt till alla barn. Så fortsätt köpa majblommor! 2023 slog Majblomman ett historiskt rekord när barnen sålde majblommor för 76 miljoner
Anja Pärson köpte årets första majblommor i Umeå10.4.2024 17:11:37 CEST | Pressmeddelande
Majblommans klassiska insamling är igång, och barn säljer majblommor på gator och torg. Först ut att köpa majblommor i Umeå var alpindrottningen Anja Pärson.
Äntligen majblommor!10.4.2024 08:49:39 CEST | Pressmeddelande
Den 10 april kl 12.00 går startskottet för årets majblommeförsäljning. Barn över hela landet siktar på nya rekord med hjälp av en specialdesignad blomma. Det gäller att mobilisera inför det ökade trycket från barnfamiljer som pressas av dyrtiderna, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell.
Majblomman gästar PEP-rapporten: barn i låginkomstfamiljer riskerar sämre hälsa10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Endast tre procent av Sveriges barn och unga äter och rör sig i enlighet med kostråd och rekommendationer. Och barn i familjer med låg inkomst har sämre möjligheter att äta bra mat och delta i idrottsaktiviteter. Det konstaterar Pep-rapporten 2024, i vilken Majblommans generalsekreterare Åse Henell medverkar som sakkunnig. Rapporten varnar för växande hälsoklyftor bland barn och unga i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum