Astrofysiker ska bli systemutvecklare

De senaste åtta åren har programvaruföretaget Hogia växt med 25 personer per år. Man räknar med att fortsätta växa i samma takt de kommande åren. Men kompetensbristen inom IT är stor. Företaget testar därför ett helt oprövat grepp. I höstas påbörjades en egen utbildning i systemutveckling byggd på en ny utbildningsmetod. På endast tolv veckor ska tio personer, utan tidigare förkunskaper, utbildas och förberedas för en anställning på Hogia.

Den 27 oktober är intensivutbildningen klar och de tio deltagarna börjar direkt ett arbete på Hogia.

Enligt IT&Telekomföretagen saknar branschen i dag 30 000 personer med rätt kompetens, en brist som förväntas öka till 60 000 personer de närmaste tre åren. För att på kort sikt säkra sin egen kompetensförsörjning startade Hogia i höstas en egen intensivutbildning i systemutveckling. Utbildningen genomförs tillsammans med Academy, ett dotterbolag till Academic Work, och är baserad på en ny utbildningsmetod, Accelerated Learning. Det innebär praktiskt lärande i högt tempo.

Under tolv veckor ska tio personer, utan tidigare förkunskaper, utbildas inom systemutveckling och förberedas för en anställning på Hogia.

– Vi har ett ständigt behov av att rekrytera skickliga systemutvecklare och behöver hitta alternativ till vår traditionella rekrytering. Det här är ett nytt och djärvt sätt att snabbt få in ny kompetens. Utbildningen är skräddarsydd efter våra egna arbetsmetoder, vilket gör att deltagarna efter slutförd utbildning snabbt kommer in i våra verksamheter, säger Markus Hogsved, chefsarkitekt över Hogias nya molnplattform, Hogia Star, ett projekt som i dag sysselsätter nära 100 personer.

Ingen av de tio deltagarna har tidigare arbetat med programmering. I gruppen finns bland annat en revisor, en lastbilsförare och en astrofysiker. Detta ser man på Hogia som en stor tillgång:

– Hogia erbjuder programvaror för många olika branscher och deltagarnas tidigare erfarenheter är värdefull i utvecklingen av branschanpassade lösningar, säger Markus Hogsved.

Den 27 oktober är utbildningen klar. Direkt därefter börjar deltagarna att arbeta i olika utvecklingsprojekt på Hogia.

Marie Vassiliadis, pressansvarig, mobil: 072-240 82 01, mail: marie.vassiliadis@hogia.se

Markus Hogsved är chefsarkitekt över Hogias nya molnplattform, Hogia Star, ett projekt som i dag sysselsätter nära 100 personer.
Andreas Johansson är fysiker och forskare med inriktning astrofysik, men vill nu sadla om till systemutvecklare.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 625 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Port of Heysham’s timely digitalisation of RoRo port terminal23.5.2018 09:00Pressmeddelande

The RoRo terminal at the Port of Heysham is the hub for a large part of the freight that travels between north-west England, the Republic of Ireland, Northern Ireland, and the Isle of Man. Three ferry companies transport 265,000 freight units through the terminal each year. Port of Heysham awarded to Hogia the contract to supply a terminal operating system to digitalise the management of freight transport through the terminal thereby increasing the terminal’s efficiency and throughput, while at the same time reducing stress and increasing job satisfaction in staff.

Reaxcer börjar arbeta enligt BEAst24.4.2018 13:00Pressmeddelande

I maj 2018 startar NCC ett stort vägprojekt några mil från Östersund i Jämtland, som kommer pågå under 1,5 år. Väg 321 mellan Svenstavik och Hallen ska rustas upp. Detta är en viktig transportled för både tung trafik och turisttrafiken till Bydalen och Åre. Logistikföretaget Reaxcer vann upphandlingen. Ett av kraven NCC angav inför upphandlingen var att underleverantören skulle jobba enligt Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard ”BEAst”.