Astrofysiker ska bli systemutvecklare

De senaste åtta åren har programvaruföretaget Hogia växt med 25 personer per år. Man räknar med att fortsätta växa i samma takt de kommande åren. Men kompetensbristen inom IT är stor. Företaget testar därför ett helt oprövat grepp. I höstas påbörjades en egen utbildning i systemutveckling byggd på en ny utbildningsmetod. På endast tolv veckor ska tio personer, utan tidigare förkunskaper, utbildas och förberedas för en anställning på Hogia.

Den 27 oktober är intensivutbildningen klar och de tio deltagarna börjar direkt ett arbete på Hogia.

Enligt IT&Telekomföretagen saknar branschen i dag 30 000 personer med rätt kompetens, en brist som förväntas öka till 60 000 personer de närmaste tre åren. För att på kort sikt säkra sin egen kompetensförsörjning startade Hogia i höstas en egen intensivutbildning i systemutveckling. Utbildningen genomförs tillsammans med Academy, ett dotterbolag till Academic Work, och är baserad på en ny utbildningsmetod, Accelerated Learning. Det innebär praktiskt lärande i högt tempo.

Under tolv veckor ska tio personer, utan tidigare förkunskaper, utbildas inom systemutveckling och förberedas för en anställning på Hogia.

– Vi har ett ständigt behov av att rekrytera skickliga systemutvecklare och behöver hitta alternativ till vår traditionella rekrytering. Det här är ett nytt och djärvt sätt att snabbt få in ny kompetens. Utbildningen är skräddarsydd efter våra egna arbetsmetoder, vilket gör att deltagarna efter slutförd utbildning snabbt kommer in i våra verksamheter, säger Markus Hogsved, chefsarkitekt över Hogias nya molnplattform, Hogia Star, ett projekt som i dag sysselsätter nära 100 personer.

Ingen av de tio deltagarna har tidigare arbetat med programmering. I gruppen finns bland annat en revisor, en lastbilsförare och en astrofysiker. Detta ser man på Hogia som en stor tillgång:

– Hogia erbjuder programvaror för många olika branscher och deltagarnas tidigare erfarenheter är värdefull i utvecklingen av branschanpassade lösningar, säger Markus Hogsved.

Den 27 oktober är utbildningen klar. Direkt därefter börjar deltagarna att arbeta i olika utvecklingsprojekt på Hogia.

Marie Vassiliadis, pressansvarig, mobil: 072-240 82 01, mail: marie.vassiliadis@hogia.se

Markus Hogsved är chefsarkitekt över Hogias nya molnplattform, Hogia Star, ett projekt som i dag sysselsätter nära 100 personer.
Andreas Johansson är fysiker och forskare med inriktning astrofysik, men vill nu sadla om till systemutvecklare.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 625 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia och Kivra skapar hållbar integrerad tjänst8.11.2017 09:00Pressmeddelande

Nu kan Hogias kunder enkelt skicka lönespecifikationer direkt till sina medarbetares digitala brevlåda hos Kivra. Genom ett samarbetsavtal har Kivras distributionstjänst integrerats i Hogia Star, plattformen som samlar Hogias molnbaserade produkter. Det möjliggör en automatisk koppling mellan Kivra och Hogias löneapp MyPayslip. Det rör sig om över två miljoner svenskar som nu kan få säker leverans av lönespecifikationer till sin personliga digitala brevlåda.

Hogia ny ordförande i Nationellt forum för e-faktura7.11.2017 08:45Pressmeddelande

Hogias expert inom elektronisk fakturahantering, Anna Elverheim, är ny ordförande i det nationella forum för e-faktura som drivs av Nätverket för elektroniska affärer (NEA). Forumet arbetar för att främja införandet av e-faktura i Sverige med målsättning om att majoriteten av all fakturering ska ske elektroniskt år 2020. För att lyckas krävs lagstiftning tillsammans med en bra IT-infrastruktur och stödjande informations- och utbildningsinsatser.