Astrofysiker ska bli systemutvecklare

De senaste åtta åren har programvaruföretaget Hogia växt med 25 personer per år. Man räknar med att fortsätta växa i samma takt de kommande åren. Men kompetensbristen inom IT är stor. Företaget testar därför ett helt oprövat grepp. I höstas påbörjades en egen utbildning i systemutveckling byggd på en ny utbildningsmetod. På endast tolv veckor ska tio personer, utan tidigare förkunskaper, utbildas och förberedas för en anställning på Hogia.

Den 27 oktober är intensivutbildningen klar och de tio deltagarna börjar direkt ett arbete på Hogia.

Enligt IT&Telekomföretagen saknar branschen i dag 30 000 personer med rätt kompetens, en brist som förväntas öka till 60 000 personer de närmaste tre åren. För att på kort sikt säkra sin egen kompetensförsörjning startade Hogia i höstas en egen intensivutbildning i systemutveckling. Utbildningen genomförs tillsammans med Academy, ett dotterbolag till Academic Work, och är baserad på en ny utbildningsmetod, Accelerated Learning. Det innebär praktiskt lärande i högt tempo.

Under tolv veckor ska tio personer, utan tidigare förkunskaper, utbildas inom systemutveckling och förberedas för en anställning på Hogia.

– Vi har ett ständigt behov av att rekrytera skickliga systemutvecklare och behöver hitta alternativ till vår traditionella rekrytering. Det här är ett nytt och djärvt sätt att snabbt få in ny kompetens. Utbildningen är skräddarsydd efter våra egna arbetsmetoder, vilket gör att deltagarna efter slutförd utbildning snabbt kommer in i våra verksamheter, säger Markus Hogsved, chefsarkitekt över Hogias nya molnplattform, Hogia Star, ett projekt som i dag sysselsätter nära 100 personer.

Ingen av de tio deltagarna har tidigare arbetat med programmering. I gruppen finns bland annat en revisor, en lastbilsförare och en astrofysiker. Detta ser man på Hogia som en stor tillgång:

– Hogia erbjuder programvaror för många olika branscher och deltagarnas tidigare erfarenheter är värdefull i utvecklingen av branschanpassade lösningar, säger Markus Hogsved.

Den 27 oktober är utbildningen klar. Direkt därefter börjar deltagarna att arbeta i olika utvecklingsprojekt på Hogia.

Marie Vassiliadis, pressansvarig, mobil: 072-240 82 01, mail: marie.vassiliadis@hogia.se

Markus Hogsved är chefsarkitekt över Hogias nya molnplattform, Hogia Star, ett projekt som i dag sysselsätter nära 100 personer.
Andreas Johansson är fysiker och forskare med inriktning astrofysik, men vill nu sadla om till systemutvecklare.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 625 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia banar väg för nästa generations kollektivtrafik17.10.2018 09:00Pressmeddelande

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering. Med all trafikinformation samlad på ett ställe blir det enklare att få en snabb överblick av situationen i kollektivtrafiken. Genom att man kan registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken får trafikföretagen bättre förutsättningar att agera innan störningen påverkar resenären. Målet är att ge resenären en smidigare resa så att fler väljer kollektivtrafiken istället för den egna bilen.

Möt Annika, vår egen säljcoach14.9.2018 15:18Nyheter

Vill du arbeta utåtriktat och fokusera på resultat? Då är säljobbet idealiskt. Men lyckorusen från de goda affärerna följs ibland av perioder av motgångar. Om du då snabbt får stöd och vägledning kan det rädda månadens resultat. På Hogia är Annika Bjurmalm heltidsanställd som säljcoach. – Som anställd har jag ingen inkörningstid. Jag känner alla som arbetar med försäljning och kan ge det individuella stöd som behövs för att utvecklas i rollen som säljare, säger Annika Bjurmalm.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet13.9.2018 10:00Pressmeddelande

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Med kortare restid blir det attraktivare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett led i att förbättra framkomligheten för bussarna investerar Östgötatrafiken nu i en ny molnprodukt, Hogia Traffic Light Priority, som skickar bussens position till trafikljusen för att få företräde.