Astypalea: Kick-off för omställningen till en smart hållbar ö

Astypalea är på väg att bli en smart och hållbar ö. De första elbilarna, inklusive den första helelektriska polisbilen i Grekland, togs i bruk den 2 juni i närvaro av premiärminister Kyriakos Mitsotakis, Volkswagen-koncernens VD Herbert Diess och Greklands vice utrikesminister Kostas Fragogiannis. De första offentliga och privata laddningspunkterna invigdes också. Evenemanget markerade starten av omställningen till full elektrifiering på Astypalea. Under de närmaste åren ska ön byta till smart hållbar mobilitet och helt modernisera sitt energisystem. Volkswagen och den grekiska regeringen undertecknade ett samförståndsavtal om detta i november förra året.
Volkswagen-koncernens VD Herbert Diess och Greklands premiärminister Kyriakos Mitsotakis överlämnar Greklands första elektriska polisbil på Astypalea.
  • De första elbilarna är på plats på den grekiska ön för full omställning till e-mobilitet
  • En akademisk studie ska följa omställningen på Astypalea
  • Grön energi: solcellspark ska ge 3 MW fram till 2023
  • Volkswagen-koncernens VD Diess: "Astypalea blir en framtida testmiljö för Europa"

Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen:

– Astypalea kommer att bli en framtida testmiljö för minskat koldioxidavtryck i Europa. Vi kommer att i realtid undersöka vad som motiverar människor att byta till e-mobilitet och vilka incitament som behövs för att övergå till en hållbar livsstil. De kunskaperna kommer att bidra till snabbare omvandling till hållbar mobilitet och grön energi i Grekland. Över hela världen har klimatskyddet ett enormt genomslag. Volkswagen har drivit denna förändring och erbjuder hela utbudet av hållbar mobilitet – från bilar till laddning till hållbara energilösningar. Astypalea kan bli en föregångare för en snabb omställning som främjas av ett nära samarbetet mellan regeringar och företag.

Greklands premiärminister Kyriakos Mitsotakis

– Grekland har i uppdrag att ställa om vår ekonomi och vårt samhälle till ”Grekland 2.0” genom att leda den gröna revolutionen och utnyttja den senaste digitala tekniken. Våra planer är djärva. Astypalea kommer att vara en testmiljö för den gröna omställningen: autonom energi helt driven av naturen. Denna vackra ö är en central pelare i den omställningen, och jag är enormt tacksam mot lokalsamhället för deras fortsatta stöd för projektet. Vårt unika partnerskap med Volkswagen, ett av världens mest dynamiska och innovativa bilföretag, och med de lysande forskargrupperna på Egeiska universitetet och University of Strathclyde, kommer att ge oss viktiga insikter som hjälper oss att skapa incitament för förändring på vår resa till en renare, grönare och mer hållbar framtid. Tillsammans kommer vi att utnyttja vinden och solen för en ljusare framtid.

Omställning till grön solenergi

De första elbilarna används av polisen, flygplatsmyndigheten och öns kommun. Försäljningen av elfordon till privatkunder inleds i slutet av juni. Kunderna kan välja mellan Volkswagen e-up!1, ID.32 och ID.43 samt SEAT MÓ eScooter 1254. Den grekiska regeringen stöder dessutom omställningen till e-mobilitet med attraktiva subventioner. I nästa steg ska nya mobilitetstjänster lanseras. Förberedelser pågår redan för en helt elektrisk bildelningstjänst och en samåkningstjänst. Som ett globalt mobilitetsföretag har Volkswagen-koncernen hela utbudet av framtida mobilitetslösningar, inklusive banbrytande energilösningar från MAN SE.

Grekland tillkännagav också sina planer för omställning till grön energi. Energisystemet kommer att ställas om till förnybar energi i två faser: År 2023 kommer en ny solpark att ge cirka 3 megawatt grön energi som täcker 100 procent av den energi som behövs för att ladda elfordonen och mer än 50 procent av öns totala energibehov. År 2026 kommer det nya energisystemet att utvidgas till mer än 80 procent av det totala energibehovet. Dessutom ska ett batterilagringssystem balansera nätet och utnyttja solparken till fullo. Som ett resultat kommer koldioxidutsläppen från öns energisystem att minskas avsevärt samtidigt som energikostnaderna kan gå ner med minst 25 procent. Idag förses ön med energi från dieselgeneratorer.

Kostas Fragogiannis, Greklands vice utrikesminister:

– Detta projekt är en symbol för vår vision för Grekland under de kommande åren, en ögonblicksbild av framtiden. Vårt land har blivit en pålitlig investeringsdestination och den offentliga och privata sektorn arbetar exemplariskt tillsammans.

Akademisk studie ska följa omställningen

Forskare från University of Strathclyde i Skottland och Egeiska Universitetet i Grekland kommer att övervaka och systematiskt utvärdera omställningen på Astypalea. Studien kommer att fokusera på invånarna på Astypalea och deras inställning till omvandlingen. En serie undersökningar kommer att ge en bild av den allmänna synen på e-mobilitet och villigheten att byta till elfordon, för att ge en djupare förståelse för nyckelfaktorerna och hindren för omställningen. De slutliga resultaten av studien kommer att offentliggöras och kan hjälpa till att påskynda omställningen till e-mobilitet i andra regioner.

Under de kommande fem åren kommer Astypalea att ställas om till en smart hållbar ö med elektrisk mobilitet driven av lokalt producerad grön el. Nya mobilitetstjänster som bildelning och samåkning kommer att ersätta den nuvarande busstrafiken. Målet totalt sett är inte bara att förbättra mobiliteten utan också minska antalet fordon på ön med cirka en tredjedel.

1 e-up!: energiförbrukning i kWh/100 km: 12,7 (kombinerad); CO2-utsläpp i g / km: 0; effektivitetsklass: A +
2 ID.3: energiförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 15,4-13,5 (kombinerat), kombinerat CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +
3 ID.4: energiförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 16,9-15,5 (kombinerad); CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +
4 SEAT MÓ eScooter 125: energiförbrukning i kWh/100 km: 7; CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +

För att se videon från www.volkswagen-newsroom.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Volkswagen Newsroom

Volkswagen Group Sverige AB (VGS) är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2020 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 85 844 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 29,4 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde VGS 10 133 lätta transportbilar vilket är 32,7 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2020.