Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Ätbar coating kan ersätta plast på grönsaker

Matavfallet minskar och hållbarheten ökar för frukt och grönt med Lundaföretaget SAVEGGYs ätbara coating. Denna coating, som är en vätska, kan ersätta det plastskydd som idag används på en mängd olika frukter och grönsaker. Uppfinningen har nu gått vidare i den internationella tävlingen Green Challenge.

Den smak- och luktfria blandningen sprutas på gurkor och gör plasten överflödig.

-       45 procent av all frukt och grönsaker som produceras måste kastas, säger SAVEGGYs vd Vahid Sohrabpour. Vår coating ökar hållbarheten och minskar användningen av fossilbaserad plast som i dag används i stor utsträckning för att skydda frukt och grönt.

SAVEGGY grundades 2020 och den första produkten blir en smak- och luktfri vätska att spruta på gurkor.

-       Vätskan är en blandning av olika växtbaserade, livsmedelsgodkända, ingredienser som noggrant har valts ut och blandats för att ge gurkan det skydd den behöver mot vätskeförlust och mikroorganismer. Det är som att vi skyddar mat med mat, förklarar Vahid Sohrabpour.

Eftersom olika frukter och grönsaker har varierande behov för skydd mot mikroorganismer och vätskeförlust måste coating:en kategori-anpassas. De exakta beståndsdelarna i den biobaserade vätskan som ska sprayas på gurkor är för tidigt att avslöja – patentansökning pågår.

-       Men allt kommer från naturen och går tillbaka till den.

SAVEGGY samarbetar med Lunds universitet och har under året antagits till den ledande Life Science inkubatorn Smile Incubator. SAVEGGY är ett av fem svenska företag som tagit sig vidare i Green Challenge. Vinnaren utses av en internationell expertjury i höst och belönas med 500 000 euro.

Vahid Sohrabpour, vd för Saveggy.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.