Återbruk för minskat klimatutsläpp

Som första fastighetsbolag i Östergötland inviger Lejonfastigheter nu en intern återbrukshubb för begagnat byggmaterial. Återbrukshubben är ett steg på vägen mot ett mer cirkulärt byggande och minskad klimatpåverkan.
Foto: Crelle Ekstrand

Byggbranschen står för en femtedel av alla utsläpp av koldioxid (CO2) i Sverige, så allt som görs för att minska svinn och därmed branschens klimatpåverkan har stor betydelse. Lejonfastigheter arbetar aktivt för att minska sina koldioxidutsläpp. Återbruk är en viktig del i det arbetet.

I återbrukshubben lagerförs välbehållet byggmaterial som fortfarande har en lång livslängd och alltså fungerar fint som alternativ till att köpa nytt. Till exempel sparar vi 200 kg CO2 på att återbruka en kyl eller frys, 40 kg på en lysrörsarmatur och 28 kg på ett cykelställ.

Återbrukshubben har inrättats i Åleryd där materialet tas emot, mellanlagras och distribueras ut till våra fastigheter. Ett visst lager behövs eftersom det inte alltid är så att en dörr som tagits omhand vid en fastighet direkt kan slussas vidare till en ny.

”En stor fördel med återbruk är att vi snabbt kan byta ut något som är trasigt i våra fastigheter, förutom förstås att vi sparar pengar och klimatutsläpp”, säger Maria Widfeldt, hållbarhetschef på Lejonfastigheter.

Återbrukshubben kommer att användas av Lejonfastigheter och företagets underleverantörer och är inte öppen för allmänheten.

Pressvisning

Med tanke på pandemin bjuder vi inte in till någon pressvisning av återbrukshubben utan erbjuder enskilda tidsbokade visningar.

För mer information kontakta vår hållbarhetssamordnare Danela Becirovic på 013-29 42 63 eller danela.becirovic@lejonfastigheter.se