Återigen stora brister på Sveriges minkfarmer

2.8.2017 08:10 | Djurens Rätt

Under 2016 gjordes 8 inspektioner av Länsstyrelsen på landets ungefär 70 minkfarmer. Det är en kraftig minskning från tidigare år. Trots att så få inspektioner gjordes, visades dock flera brister. Endast 2 farmer klarade sig utan anmärkningar.

Minkar är semiakvatiska djur och i det vilda sker den största delen av jakten i vatten. Foto: Paul Reeves Photography/Shutterstock

Djurens Rätt har sammanställt inspektionsprotokollen från 2016. Dock har vi endast fått tillgång till 7 protokoll* och uttalar oss därför bara om dessa. Vid 5 av 7 inspektioner fanns det brister på farmerna, trots att 6 av inspektionerna var föranmälda.

I protokollen från Länsstyrelserna går att läsa saker som ”Det saknades bomaterial i minst 80 procent av bolådorna där det hölls mink.” och ”Enstaka bolådor hade trasig nätvagga eller golv, vilket utgjorde skaderisk för minkarna.”

De brister som hittades är allvarliga, till exempel saknade en farm syrgasmätare på avlivningsutrustningen, vilket innebär att man inte kan kontrollera mängden gas i behållaren där minkarna avlivas. Risken är då att gashalten blir för låg då luckan hela tiden öppnas för att stoppa ner nya minkar, och att avlivningsprocessen tar längre tid och kan bli väldigt plågsam för minkarna. På en annan farm saknades inspektionslucka på avlivningsutrustningen vilket innebär att det inte går att se om minkarna blir medvetslösa så fort som de ska, detta hade dessutom påtalats vid en tidigare inspektion men inte åtgärdats.

– Den värsta läsningen fanns i ett protokoll där Länsstyrelsen beskriver hur flera minkar var små och tunna, varav en också hade en skadad tass som inte tagits om hand. Här saknades uppenbarligen den tillsyn som behövs och jag är dessvärre inte förvånad, säger Camilla Bergvall, ansvarig för pälsfrågor på Djurens Rätt.

Förutom detta så fann Länsstyrelsen vid sina inspektioner bland annat brister i burarna med för lite boendematerial, få eller inga sysselsättningsföremål och dålig luft. På en farm saknade några minkar helt tillgång till dricksvatten, på en annan farm fanns trasiga burar som utgjorde en skaderisk för minkarna. En farm saknade dessutom tillstånd för sin verksamhet.

– Vi ser att bristerna på minkfarmerna finns kvar, 8 av 10 svenskar vill se dem avvecklade och nu stänger allt fler länder i Europa ner sina farmer efter politiska beslut. Vi undrar såklart när de svenska politikerna ska vakna och ta sitt ansvar för djuren i Sverige. Det är hög tid för det nu, säger Camilla Bergvall, ansvarig för pälsfrågor på Djurens Rätt.

De här bristerna hittade länsstyrelsen

• Brister i belysning: på 4 av 7 farmer
  • Brister i boendemiljön (t ex för lite boendematerial, inga sysselsättningsföremål och dålig luft): 3 av 7 farmer
  • Trasiga burar som utgjorde skaderisk: 1 av 7 farmer
  • Brister i tillgång till vatten: 1 av 7 farmer
  • Tillstånd saknades: 1 av 7 farmer
  • Brister i renhållning och tillsyn: 2 av 7 farmer
  • Brister i utrustning för avlivningen: 2 av 7 farmer
  • Journaler saknades: 1 av 7 farmer
  • Sjuka och skadade djur: 1 av 7 farmer

*Då Blekinges Länsstyrelse uppger att de inte skrivit det åttonde protokollet än, trots att besöket ska ha gjorts i november 2016. I denna sammanställning kan vi därför bara uttala oss om 7 av inspektionerna. Delar av protokollen är dessutom maskerade, varför vi inte kan vara säkra på att bristerna som nämns är allt som hittats.

Vidare kontakt:
Camilla Bergvall
Ansvarig för pälsfrågor på Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.