Återinfört hyresstöd kommer inte nå de med störst behov

Det är mycket olyckligt att riksdagen ställer sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd för första kvartalet 2021. De stora bristerna i stödets utformning riskerar att företag i behov av stöd inte omfattas. Satsa istället resurserna på omställningsstödet så att det kan förlängas och betalas ut snabbare till företag i behov av stöd.

Riksdagens finansutskott har i ett betänkande ställt sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett statligt hyresrabattsystem för första kvartalet 2021. Formellt beslut fattas först den 25 februari 2021, under förutsättning att EU ger sitt godkännande.

– Det är olyckligt att riksdagen vill återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd. Hyresstödet är utformat så att fastighetsägaren avgör vilka företag som ska få ta del av stödet, det skapar orättvisor och konflikter mellan hyresgäster. Fastighetsägaren förväntas även betala lika mycket som staten av den hyresrabatt som erbjuds. Hyresstödets utformning innebär att staten övervältrar ansvar på fastighetsägare som staten själv borde hantera. Fastighetsägare ska varken agera myndighet eller bank, säger Anders Holmestig vd Fastighetsägarna Sverige.

– Tidigare har både regeringsföreträdare och oppositionspolitiker konstaterat att hyresstödet fungerat dåligt och att omställningsstödet är en bättre metod för att kompensera krisande företag för deras fasta kostnader, så som hyran. Pengarna gör avsevärt mer nytta genom att förlänga omställningsstödet och påskynda utbetalningarna till drabbade företag. Det regeringen gör med att återinföra hyresstödet är att skapa orealistiska förväntningarna hos många lokalhyresgäster om att de ska få rabatt på hyran, fortsätter Anders Holmestig.