Återinfört hyresstöd kommer inte nå de med störst behov

Det är mycket olyckligt att riksdagen ställer sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd för första kvartalet 2021. De stora bristerna i stödets utformning riskerar att företag i behov av stöd inte omfattas. Satsa istället resurserna på omställningsstödet så att det kan förlängas och betalas ut snabbare till företag i behov av stöd.

Riksdagens finansutskott har i ett betänkande ställt sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett statligt hyresrabattsystem för första kvartalet 2021. Formellt beslut fattas först den 25 februari 2021, under förutsättning att EU ger sitt godkännande.

– Det är olyckligt att riksdagen vill återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd. Hyresstödet är utformat så att fastighetsägaren avgör vilka företag som ska få ta del av stödet, det skapar orättvisor och konflikter mellan hyresgäster. Fastighetsägaren förväntas även betala lika mycket som staten av den hyresrabatt som erbjuds. Hyresstödets utformning innebär att staten övervältrar ansvar på fastighetsägare som staten själv borde hantera. Fastighetsägare ska varken agera myndighet eller bank, säger Anders Holmestig vd Fastighetsägarna Sverige.

– Tidigare har både regeringsföreträdare och oppositionspolitiker konstaterat att hyresstödet fungerat dåligt och att omställningsstödet är en bättre metod för att kompensera krisande företag för deras fasta kostnader, så som hyran. Pengarna gör avsevärt mer nytta genom att förlänga omställningsstödet och påskynda utbetalningarna till drabbade företag. Det regeringen gör med att återinföra hyresstödet är att skapa orealistiska förväntningarna hos många lokalhyresgäster om att de ska få rabatt på hyran, fortsätter Anders Holmestig.

Allmännyttiga bolag missnöjda med förhandlingssystemet23.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Just nu är allt fokus på utredningen om fri hyressättning i nyproduktion. Samtidigt pågår flera andra utredningar om hur hyressättningen och förhandlingssystemet ska fungera bättre. Fastighetsägarna GFR har därför frågat representanter från fastighetsbolag hur de tycker att den svenska hyressättningsmodellen fungerar. I svaren framkommer att både privata och allmännyttiga bolag är mycket missnöjda. Nästan tre fjärdedelar av de allmännyttiga bolagen anser att hyressättningssystemet fungerar dåligt.

Susanna Roback ny vd för Fastighetsägarna MittNord21.6.2021 09:31:07 CEST | Pressmeddelande

Den 20 september tillträder Susanna Roback som vd för Fastighetsägarna MittNord. Hon efterträder Andreas Sjöberg som valt att lämna företaget efter sommaren. "Susanna har lång och gedigen erfarenhet av fastighetsbranschen och vi är glada att hon vill leda det fortsatta arbetet med att utveckla vår medlemsservice och affärsmässighet", säger Fastighetsägarna MittNords ordförande Björn R:son Åqvist.

Fastighetsföretag i Borås ger Borås Stads engagemang i centrum toppbetyg15.6.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägare i Borås anser att det skett en stor förbättring av kommunens engagemang i centrum och att politikerna i Borås är mer tillgängliga. Däremot är fastighetsägarna missnöjda med Borås Stads handläggningstider och kommunala avgifter. Det visar den senaste undersökningen av fastighetsföretagarklimatet som genomförs bland Fastighetsägarnas medlemmar i Borås vartannat år.

Mindre ensamhet och mer kultur i framtidens stadskärna8.6.2021 08:07:00 CEST | Pressmeddelande

Hemarbete och naturupplevelser istället för shopping under pandemin slog hårt mot stadskärnorna. Inför omstarten av samhället har Fastighetsägarna och HUI Research tagit fram rapporten ”Stadsliv med människan i centrum” som en del av Cityindex 2021. Medverkande forskare, beteendepsykolog och riksarkitekt berättar bland annat om hur en tillgänglig stad botar ensamhet och hur kulturen blir avgörande för stadskärnan i framtiden.