Återreglera och förstatliga elnätet för lägre avgifter

Vänsterpartiet vill införa ett tak på elnätsavgiften och förstatliga elnätet. Den misslyckade avregleringen har gett höga och oförutsägbara kostnader för villaägare, industrin och andra elkonsumenter.

- Elnätet är en grundläggande samhällsfunktion. Det ska vara till för medborgarnas skull, inte för bolagen att skinna kunderna på. Många villaägare och andra är helt maktlösa när elräkningen plötsligt skjuter i höjden. Här behövs samhällsansvar, säger Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets partiledare.

Idag präglas elmarknaden av ett oligopol som lett till högre priser och stor skillnad på pris beroende var medborgare bor. Det kan idag skilja 7 000 kr per år i pris mellan en villa i Grums och i Ljungby. Situationen har också skapat problem för industrin som behöver få en förutsägbar prisbild.

Pristak för nätavgiften
Den första delen av förslaget innebär att elmarknaden återregleras och att ett pristak på elnät och med krav på mer enhetliga, förutsägbara, taxor införs. En utredning ska tillsättas för att fastslå vilket pristak som bör gälla för såväl privatpersoner som för industrin.

Förstatliga
Den andra delen är ett förstatligande av det svenska elnätet inom en tioårsperiod. Förstatligandet föreslås ske genom ett uppdrag i regleringsbrevet för Vattenfall att de ska åläggas att succesivt investera på den svenska elmarknaden och ta sig bort från osäkra internationella marknader. Vattenfall ska aktivt tillsammans med kommuner och regioner förvärva regionala och lokala elnät i syfte att inom en tioårsperiod uppnå att elnätet är samhällsägt.

Ett samhällsägt elnät skulle underlätta industrins omställning för klimatet. Det skulle också innebära en förbättrad situation för den utsatthet som Sverige är i vid situationer av exempelvis krig och katastrofer. Samhället ska exempelvis kunna bestämma kapacitet i elnätet utifrån sådana scenarier. Marknaden tar inga sådana hänsyn. Elbolagen ska fortsättningsvis bara konkurrera om elleveransen till kunderna. Elnätet är en del av infrastrukturen och ett naturligt statligt monopol.

Vänsterpartiet vill se att statens ägande och statliga regleringar ska användas mer aktivt för att skapa ett mer jämlikt Sverige.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig