Återuppstår i sommar: ”Åsa-Nisse möter Dag-Otto”

Han konkurrerade med Ingrid Bergman och Hitchock på vita duken. I sommar gör krutgubben comeback. Åsa-Nisses återkomst skrivs av Annika Andersson och Pär Nymark. - Det ska bli roligt att se Åsa-Nisse och Dag-Otto, två starka buskiskaraktärer mötas på scen, säger Annika.
Alla tiders Åsa-Nisse turné FOTO: Bosse Håkansson

Annika Andersson och regissören Pär Nymark har fått uppdraget att återuppliva Åsa-Nisse. Fram till jul ska deras nyskrivna komedi, Alla tiders Åsa-Nisse, spelas på sjutton av landets teaterscener. Först på Vallarna i Falkenberg, därefter på sexton andra orter - ända upp till Luleå.

Spjuvern och tjuvjägaren från Knohult, mitt på småländska Höglandet, blev en oväntad biosuccé 1949. Under tjugo år konkurrerande han med storheter som Alfred Hitchcock, Ingrid Bergman, Fred Astaire och Ginger Rodgers. Därefter blev det tyst, när original-Nisse John Elfström (1902-1981) pensionerade sin rollkaraktär 1969.

Intrigen i nya berättelsen startar när Åsa-Nisse och Klabbarpar ́n träffar brevbäraren Dag-Otto (Jojje Jönsson) 1952. Smålänningarna har uppfunnit en tidsmaskin. Men ett missöde bäddar för en oväntad tripp. Istället för en resa på 70 dagar framåt, blir det hela 70 år framåt - till 2022. - Händelserna utspelar sig i dåtid och nutid. Det är en klassisk buskis med en stor twist, säger Annika Andersson.

Rollen som nya Åsa-Nisse spelas av Mikael Riesebeck och hans hustru Eulalia av Annika Andersson. Åsa-Nisses vän Klabbarparn spelas av Robin Rösehag och Stefan Gerhardsson spelar lanthandlaren Sjöqvisten. Klas Wiljergård, aktuell i musikalen Så som i Himmelen, spelar konstapel Klöverhage som jagar Åsa-Nisse för dennes tilltag. Samt Jojje Jönsson som spelar den klantiga. brevbäraren Dag-Otto. Sist men inte minst ser vi också Jeanette Capocci som spelar fröken Britta.

- Iscensättningen är en fristående uppföljare till den klassiske Åsa-Nisse man kunde se på bio när det begav sig. Men nu är det ett snabbare tempo och mer sjuk humor. Man behöver inte känna gamle Åsa-Nisse för att skratta åt vår. Nästan alla skådisar spelar dessutom dubbla roller, både 1950-talskaraktärerna och sina egna släktingar 2022, säger regissör Pär Nymark.

KURIOSA.
Växjö-tecknaren Gösta Gummesson gjorde filmkaraktären Åsa-Nisse till seriefigur 1956. Den ges ut ihop med 91:an Karlsson, vars skapare är Halmstad-författaren Rudolf Petersson.

Premiär 3 juli på Vallarna i Falkenberg.

Regi Pär Nymark. Producent Janne Andersson.

TURNÉPLAN:

3/7-14/8 Falkenberg, Vallarnas Friluftsteater

30/9-2/10 Vara, Konserthuset

8/10 Borås, Åhaga

15/10 Kalmar, Kalmarsalen

21/10 Karlskrona, Konserthusteatern

22/10 Växjö, Konserthuset

2/11 Luleå, Kulturens Hus

3/11 Umeå, Idunteatern

4/11 Sundsvall, Tonhallen

5/11 Gävle, Konserthuset

6/11 Västerås, Konserthuset

13/11 Uppsala, Konsert & Kongress

19/11 Jönköping, Konserthuset

20/11 Linköping, Konsert & Kongress

27/11 Norrköping, Louis de Geer

1/12 Karlstad, CCC

3/12 Örebro, Conventum

Föreställningen "Alla tiders Åsa-Nisse" presenteras av 2Entertain part of Moment Group.

Biljetterna släpps den 28 april.För mer info och bokning: showtic.se

PRESSKONTAKT: Magnus Stråberg 0705-16 60 90.

Alla tiders Åsa-Nisse turné

Starkt resultat i en utmanande tid - bokslut 2023 presenterat9.2.2024 09:39:28 CET | Pressmeddelande

Vi summerar 2023 till det finansiellt starkaste året i koncernens historia! Med stolthet konstaterar jag att alla våra verksamheter presterar positiva resultat och lyckas väl med att parera i den osäkra omvärld vi lever i. Trots alla utmaningar har vi under året även utvecklat två nya koncept. Återigen gläds jag över den bredd av verksamheter och allt engagemang vi har i koncernen och som så tydligt visar att tillsammans är vi starkare.