Återuppstår i sommar: ”Åsa-Nisse möter Dag-Otto”

Han konkurrerade med Ingrid Bergman och Hitchock på vita duken. I sommar gör krutgubben comeback. Åsa-Nisses återkomst skrivs av Annika Andersson och Pär Nymark. - Det ska bli roligt att se Åsa-Nisse och Dag-Otto, två starka buskiskaraktärer mötas på scen, säger Annika.

Alla tiders Åsa-Nisse turné FOTO: Bosse Håkansson

Annika Andersson och regissören Pär Nymark har fått uppdraget att återuppliva Åsa-Nisse. Fram till jul ska deras nyskrivna komedi, Alla tiders Åsa-Nisse, spelas på sjutton av landets teaterscener. Först på Vallarna i Falkenberg, därefter på sexton andra orter - ända upp till Luleå.

Spjuvern och tjuvjägaren från Knohult, mitt på småländska Höglandet, blev en oväntad biosuccé 1949. Under tjugo år konkurrerande han med storheter som Alfred Hitchcock, Ingrid Bergman, Fred Astaire och Ginger Rodgers. Därefter blev det tyst, när original-Nisse John Elfström (1902-1981) pensionerade sin rollkaraktär 1969.

Intrigen i nya berättelsen startar när Åsa-Nisse och Klabbarpar ́n träffar brevbäraren Dag-Otto (Jojje Jönsson) 1952. Smålänningarna har uppfunnit en tidsmaskin. Men ett missöde bäddar för en oväntad tripp. Istället för en resa på 70 dagar framåt, blir det hela 70 år framåt - till 2022. - Händelserna utspelar sig i dåtid och nutid. Det är en klassisk buskis med en stor twist, säger Annika Andersson.

Rollen som nya Åsa-Nisse spelas av Mikael Riesebeck och hans hustru Eulalia av Annika Andersson. Åsa-Nisses vän Klabbarparn spelas av Robin Rösehag och Stefan Gerhardsson spelar lanthandlaren Sjöqvisten. Klas Wiljergård, aktuell i musikalen Så som i Himmelen, spelar konstapel Klöverhage som jagar Åsa-Nisse för dennes tilltag. Samt Jojje Jönsson som spelar den klantiga. brevbäraren Dag-Otto. Sist men inte minst ser vi också Jeanette Capocci som spelar fröken Britta.

- Iscensättningen är en fristående uppföljare till den klassiske Åsa-Nisse man kunde se på bio när det begav sig. Men nu är det ett snabbare tempo och mer sjuk humor. Man behöver inte känna gamle Åsa-Nisse för att skratta åt vår. Nästan alla skådisar spelar dessutom dubbla roller, både 1950-talskaraktärerna och sina egna släktingar 2022, säger regissör Pär Nymark.

KURIOSA.
Växjö-tecknaren Gösta Gummesson gjorde filmkaraktären Åsa-Nisse till seriefigur 1956. Den ges ut ihop med 91:an Karlsson, vars skapare är Halmstad-författaren Rudolf Petersson.

Premiär 3 juli på Vallarna i Falkenberg.

Regi Pär Nymark. Producent Janne Andersson.

TURNÉPLAN:

3/7-14/8 Falkenberg, Vallarnas Friluftsteater

30/9-2/10 Vara, Konserthuset

8/10 Borås, Åhaga

15/10 Kalmar, Kalmarsalen

21/10 Karlskrona, Konserthusteatern

22/10 Växjö, Konserthuset

2/11 Luleå, Kulturens Hus

3/11 Umeå, Idunteatern

4/11 Sundsvall, Tonhallen

5/11 Gävle, Konserthuset

6/11 Västerås, Konserthuset

13/11 Uppsala, Konsert & Kongress

19/11 Jönköping, Konserthuset

20/11 Linköping, Konsert & Kongress

27/11 Norrköping, Louis de Geer

1/12 Karlstad, CCC

3/12 Örebro, Conventum

Föreställningen "Alla tiders Åsa-Nisse" presenteras av 2Entertain part of Moment Group.

Biljetterna släpps den 28 april.För mer info och bokning: showtic.se

PRESSKONTAKT: Magnus Stråberg 0705-16 60 90.

Alla tiders Åsa-Nisse turné

070-181 59 71http://www.momentgroup.com/

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Falkenberg.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wagners Bistro, Wallmans, Wallmans Group

Danny Saucedo uppgraderar ytterligare – The Run(A)way show 2.0 är här29.4.2022 12:04:54 CEST | Pressmeddelande

Danny Saucedos kritikerhyllade popshow The Run(A)way show, som såg sitt första ljus hösten 2019, har skapat stor uppmärksamhet runt om i Sverige sedan dess. Efter en tid utan musik, dandi dansa och partyt som showen medför, är den och Danny nu tillbaka i ny tappning. The Run(A)way show sätts för första gången upp i Stockholm, där 9 showkvällar under hösten redan är utsålda. Nu släpps ytterligare sex shower på Cirkus i Stockholm!

Sanna Nielsen gör ny stor Julkonsertturné21.4.2022 08:59:58 CEST | Pressmeddelande

Efter en bejublad succé i vintras är Sanna Nielsen tillbaka med sin julkonsert ”Min Sanna Jul". I november-december hon sig åter ut på en stor julkonsertturné runt om i Sverige och besöker inte mindre än 22 städer, från norr till söder. Biljetterna släpps den 25 april via showtic.se. -Det kan ju låta märkligt att prata julen redan nu, men faktum är att biljetterna i fjol gick åt extremt snabbt, så vi vill ge alla chansen att i god tid boka in och se julkonserten, säger producent Patrik Krall.

Stjärnspäckat när Broadwaysuccén Tootsie intar Oscarsteatern21.3.2022 17:00:00 CET | Pressmeddelande

Stor orkester och dansensemble, Robert Gustafsson, Sussie Eriksson, Ola Forssmed och Hege Schøyen bara för att nämna några. Det är ett imponerande gäng som ska samlas för repetitioner inför premiären av musikalkomedin Tootsie i slutet av september. -En hjärtvärmande skrattfest med stora shownummer är väl precis vad man vill ge publiken just nu, säger regissören Edward af Sillén.