Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

ATG Drömfond satsar 100.000 kronor i nyinstiftad Parasport-omgång

ATG och Sveriges Paralympiska Kommitté öppnar nu för att föreningar och organisationer ska kunna söka till ATG Drömfond Parasport, en unik satsning som ska lyfta projekt med inkludering och delaktighet i fokus. Vinnaren får 100 000 kronor som ATG Drömfond riktar till en verksamhet som skapar delaktighet genom rörelse och idrott för personer med funktionsnedsättning.

Samtidigt som satsningen lanseras så presenteras nya ambassadören för ATG Drömfond Parasport – den flerfaldiga Paralympiern Helene Ripa.
– Idrott är så otroligt viktigt, oavsett förutsättningar. Därför är jag både glad och stolt över att tillsammans med ATG Drömfond få vara med och skapa bättre möjligheter så att fler barn och unga får chansen till ett aktivt liv, säger Helene Ripa, ny ambassadör för ATG Drömfond.

Helene Ripa är Sveriges främsta para-kanotist med VM-guld i bagaget. Hon har dessutom representerat Sverige under tre Paralympiska spel och då i tre olika idrotter. Barcelona 1992 (simning), Sochi 2014 (längdskidor guld och silver) och Rio 2016 (kanot).

Helene Ripa är även aktuell inför spelen i Tokyo, där hon i en direktavgörande kvalturnering gör upp om kvotplatserna till spelen i maj.

ATG och Sveriges Paralympiska Kommitté har samarbetat i 25 år, främst genom Olympiatravet som gett ekonomiskt stöd till svenska atleter i Paralympics. I år har samarbetet utökats, bland annat i form av Paralympiatravet och nu även genom ATG Drömfond Parasport, riktat till personer med funktionsnedsättning
– Det är verkligen roligt att vi har möjlighet att utveckla vårt långvariga samarbete med Sveriges Paralympiska Kommitté genom att tillsammans sprida kunskap om parasporten för att få fler människor i rörelse, säger Maria Guggenberger, ATG:s hållbarhetschef.

Ansökningstiden till ATG Drömfond Parasport är 17 februari - 8 mars och ansökan görs på www.dromfond.se.

Vinnaren presenteras 25 april, vid Paralympiatravets final på Åbytravet. Juryn består av SPK:s ordförande Åsa Llinares Norlin, Helene Ripa och Peter ”Foppa” Forsberg, som båda är ambassadörer för ATG Drömfond samt Maria Guggenberger, hållbarhetschef ATG
ATG Drömfond har sedan starten 2017 bidragit med stöd och finansiering till ett stort antal projekt runt om i landet, för att förverkliga drömmar för delaktighet och välmående genom idrott.

Maria Guggenberger
Helene Ripa

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning