Åtgärder för att bryta segregationen och öka takten i klimatomställningen

Socialdemokraterna kommer vända på varje sten för att bryta segregationen och vill bland annat införa tydligare aktivitetskrav i försörjningsstödet. För att fortsätta stödja den gröna revolutionen inom industrin vill Socialdemokraterna även se en kraftig utbyggnad av gröna kreditgarantier. Kreditramen ska ökas till 100 miljarder kronor under nästa mandatperiod. Det berättade Magdalena Andersson i sitt installationstal på Socialdemokraternas kongress i Göteborg i dag.

- Sverige kan bättre. Därför måste vi öka takten och leda klimatomställningen. Vi ska ta tillbaka kontrollen över vår gemensamma välfärd och vi måste vända på varje sten för att bryta segregationen och röka ut gängen, säger Magdalena Andersson, partiordförande.

Det finns redan i dag vissa krav på mottagare av ekonomiskt bistånd. Den socialdemokratiska regeringen har bland annat infört en språkplikt, men socialdemokraterna vill gå längre. Därför vill partiet införa ett tydligare aktivitetskrav om ett visst antal timmar per vecka för dem som får försörjningsstöd på grund av arbetslöshet. De som får ekonomiskt bistånd på grund av missbruk eller sjukdom kommer att undantas. Socialdemokraterna vill även att det ska bli tydligare att kommuner ska erbjuda samhällsnyttiga arbeten för långvariga biståndsmottagare.

Socialdemokraterna vill att Sverige ska ligga längst fram i klimatomställningen. Näringslivets är avgörande i den gröna omställningen och just nu pågår en grön industriell revolution i Sverige. Det skapar tiotusentals nya jobb, men socialdemokraterna vill öka takten. Därför vill partiet se en kraftfull utbyggnad av statliga gröna kreditgarantier de kommande åren. Målsättningen är att kreditramen ska öka till 100 miljarder kronor under nästa mandatperiod.

Presskontakter;

Linda Romanus, 073-543 61 59, linda.romanus@regeringskansliet.se