Åtgärder ska stärka arbetet mot matchfixing

Regeringen har tillsatt en utredning för att stärka arbetet mot matchfixing. Utredningen ska bland annat föreslå åtgärder för att undanröja hinder för informationsdelning mellan berörda aktörer såsom myndigheter, spelbolag och idrottsrörelsen.

Riksidrottsförbundet har under lång tid påpekat bristerna i nuvarande spelreglering. Nuvarande lagstiftning gör det i många fall olagligt för spelbolag att hjälpa idrotten att utreda och fälla idrottare, ledare eller domare för matchfixing.

– Jag välkomnar att regeringen vill åtgärda bristerna i nuvarande spelreglering. Det måste finnas utrymme att dela den information som behövs för att motverka matchfixing. Vi är också från Riksidrottsförbundets sida redo att själva trappa upp insatserna, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Utredningen ska också se över kraven på spelbolagen att lämna information till Spelinspektionen och hur myndigheten ska hantera informationen för att motverka matchfixing.

– Ingen har idag överblick över spel på svensk idrott och ännu mindre arbetas det samlat med att analysera spelutbud och spelmönster utifrån ett matchfixingperspektiv på en strategisk nivå. Det behövs skarpa förslag om krav på spelbolag och myndigheternas ansvar att arbeta på en aggregerad nivå och inte bara med en misstanke åt gången, säger Björn Eriksson.

Utöver att undanröja hinder för informationsdelning ska utredningen också överväga behovet av justeringar av Spelinspektionens och matchfixningsrådets uppdrag i arbetet mot matchfixning, och identifiera hinder och föreslå lösningar för att möjliggöra en mer effektiv tillsyn av olicensierat spel. Gunnar Larsson, generaldirektör för Kammarkollegiet tillsätts som utredare.

Länk till utredningens uppdrag i sin helhet (pdf)

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.