Åtgärderna för klimat och miljö i regeringsförklaringen räcker inte på långa vägar

Idag presenterade statsminister Ulf Kristersson regeringsförklaringen och vilka som blir ministrar i den nya regeringen. Naturskyddsföreningen har granskat regeringsförklaringen, och kommenterar miljö- och klimatpolitiken.

-Välkommen klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, energi- och näringsminister Ebba Busch, landsbygdsminister Peter Kullgren, infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson samt bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell. Grattis, ni innehar Sveriges viktigaste jobb, att se till att Sverige snabbar på den gröna omställningen. Vi i Naturskyddsföreningen ser fram emot en god dialog med regeringen om en rättvis grön omställning, som kan fortsätta skapa många nya jobb i hela vårt land och bidra till en hållbar värld, säger Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen.

-Att miljödepartementet avvecklas som eget departement och i stället hamnar under näringsdepartementet är bekymmersamt och signalerar en allvarlig nedprioritering av det miljöpolitiska arbetet. Förhållandet borde vara det omvända. Inget näringsliv på en död planet, säger Johanna Sandahl.

- Vi står inte enbart i en klimatkris utan även i en lika allvarlig naturkris. Det är mycket oroande att det varken i Tidöavtalet eller i regeringsförklaringen tydliggörs hur den nya regeringen avser hantera utmaningarna med utarmningen av våra ekosystem och den biologiska mångfalden, säger Johanna Sandahl.

- Det är positivt att det tydligt framgår i regeringsförklaringen att regeringen ska vara en offensiv part i arbetet för den gröna omställningen, och att klimat- och miljöpolitiken ska vara ambitiös. Men för att begränsa den globala uppvärmningen krävs radikala utsläppsminskningar i närtid. Satsningar på energieffektivisering, laddinfrastruktur och teknik för koldioxidinfångning är bra, men kommer inte på långa vägar vara tillräckligt för att åstadkomma de utsläppsminskningar som krävs. Det är dessutom oroande att statsministern aviserar att delar av Sveriges klimatmål ska nås genom åtgärder i andra länder, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

-Minskade skatter på fossila bränslen och mindre inblandning av biobränslen kommer att öka utsläppen. Dessa utsläppsökningar behöver snarast kompenseras med andra åtgärder som sänker utsläppen. Detta arbete måste starta genast, när den nya regeringen snart ska ta fram en ny klimatpolitisk handlingsplan, säger Karin Lexén.

- Internationellt samarbete, inklusive handel, är centralt för fattigdomsbekämpning och för att möta den globala klimat- och naturkrisen. Men en sammanslagning av bistånd och internationell handel riskerar att flytta fokus från utsatta människor och miljökrisen till svenskt egenintresse, säger Karin Lexén.

Läs Naturskyddsföreningens analys av Tidöavtalet här.

För att hantera de trippla kriserna för klimat, biologisk mångfald och miljögifter krävs ambitiösa politiska åtgärder. Naturskyddsföreningen har tagit fram 76 åtgärder för klimat och miljö som skulle behöva genomföras under kommande mandatperiod.