Åtgärdslista presenteras på Rågsveds trygghetsdag

Fredag 10 september är det dags för femte upplagan av Rågsveds trygghetsdag. Årets teman är medborgardialog, tryggare utemiljö och trygghet i hemmet. På torget i Rågsved pågår aktiviteter för hela familjen mellan kl. 13.00-18.00.

Rågsved centrum, fotograf Lennart Johansson

För femte året i rad är Familjebostäder på plats tillsammans med Stockholms stad, Rågsveds Fastighetsägare, Polis och Räddningstjänst. Syftet med dagen är att berätta om våra trygghetsskapande och brottsförebyggande åtgärder, träffa Rågsvedsborna och våra hyresgäster för dialog om boendemiljön – både ute och inne.

–  Tryggheten i Rågsved är en av våra prioriterade frågor. Det är viktigt för alla som bor här och för oss som största hyresvärd. I år är det extra roligt att följa upp vårens medborgardialog när vi också kan vara på plats och ses, säger Lotta Vidén, projektledare för social hållbarhet på Familjebostäder.

Trygghetsdagen är en gemensam satsning mellan lokala verksamheter, myndigheter och kommunen. En dag för alla boende som vill veta mer om oss och hur vi arbetar tillsammans.

Medborgardialog, resultat och åtgärder

Under våren genomfördes en medborgardialog tillsammans med boende i Rågsved med omnejd. Förslag och idéer från dessa möten har sammanställts och en rad aktiviteter och åtgärder har tagits fram. Under dagen presenteras vad som kom fram från mötena och vilka aktiviteter som planeras utifrån förslagen

Träffa polis, räddningstjänst och kommun

Trygghetsdagen är ett resultat av att kommunens olika verksamheter tillsammans med externa aktörer samarbetar för att gemensamt skapa trygga områden i och omkring Rågsved och Hagsätra. Flertalet är på plats och berättar mer om sin verksamhet och hur de bidrar till de boendes trygghet, både i utemiljön och hemma.

Inspiration och information

Är du nyfiken på hur stadsodling fungerar, har frågor som rör dig som konsument eller om hur grannsamverkan fungerar i praktiken? Ta chansen att få svar på dina frågor direkt från olika arrangörer som är på plats på torget under dagen.

Lista på några av åtgärdsförslagen från medborgadialogen:

Ett levande aktivitetshus. I dag finns där en öppen förskola, en fritidsgård och en mötesplats för seniorer. Syftet är att vara en självklar knutpunkt för familjer, barn och ungdomar. Ett förslag är att en familjecentral och kan knytas dit för att de boende ska få hjälp med olika frågor för att klara vardagen bättre.

Aktivitetsmässor. Målet är att få barn, unga och vuxna att hitta nya aktiviteter och sätta upp positiva mål för framtiden. En idé är att låta ambassadörer inspirera genom att visa barnen olika möjligheter att nå sina drömmar. Syftet är att ge nya upplevelser och erfarenheter.

Pop-up-bibliotek. Erbjuda barn och ungdomar möjlighet att låna och läsa böcker och ta del av olika aktiviteter. Genom att mobila bibliotek dyker upp lokalt i Rågsved ska barn och unga lockas till läsning och till att fler vill besöka vanliga bibliotek.

Grannkamper. Ett förslag är att ordna aktiviteter i bostadskvarteren för att grannar ska lära känna varandra bättre. Här ska bostadsbolag, föreningar och bostadsrättsföreningar samverka för att hitta olika aktiviteter, öka gemenskapen och i förlängningen skapa trygghet.

Helt, rent och tryggt. Belysning, hantering av klotter och gemensamma städdagar är några av förslagen för att öka trivseln och tryggheten runt centrum och tunnelbanan.

Rågsved centrum, fotograf Lennart Johansson

Familjebostäder bygger 126 lägenheter i Älvsjöstaden med flera mobilitetsåtgärder12.7.2021 08:44:14 CEST | Pressmeddelande

I augusti startar bygget av 126 hyresrätter i kvarteret Kabelverket 19 i Älvsjöstaden. Första inflyttning beräknas ske under 2023. Älvsjöstaden är Familjebostäders största stadsutvecklingsområde i Älvsjö om sammanlagt cirka 1 500 bostäder i flera etapper. Här omvandlas tidigare fabriks- och industrimark till stadskvarter nära grönområden och pendeltåg.