Atheneskolan välkomnar fler elever till hösten

Nu är det klart att Atheneskolan i Visby kan ta emot fler elever till nästa läsår. Bygglovsansökan som lämnades in under hösten har godkänts av regionen och under våren byggs skolan ut.

Atheneskolans rektor Kristin Nilsson ser fram emot att snart få välkomna fler elever till Visborg.

Utvidgningen gäller från förskoleklass till årskurs 6, och gör att hela skolan får två parallella klasser. Förskolan och högstadiet behåller nuvarande storlek. Skolan kommer att växa med 175 elever och fullt utbyggd bestå av 560 barn och elever från förskola till årskurs 9.

– Äntligen kan skolan bli två-parallellig hela vägen. Nu kan vi ta emot elever som stått i kö länge och tillgodose lärarnas önskemål om att få flera kollegor i samma årskurs. Jag ser fram emot ett utökat samarbete inom lärarlagen och att kunna säga ja när vi får frågan om vi har plats, säger Kristin Nilsson, rektor för Atheneskolan Visby.

När skolan byggs ut innebär det att eleverna får sin hemvist i tre byggnader jämfört med dagens två. Uppdelningen i husen blir förskoleklass till årskurs 1, årskurs 2 - 6 och 7 - 9. Den stora skolbyggnaden blir fortsättningsvis ett gemensamt hus med skolrestaurang, bibliotek och vissa specialsalar. Det nya huset anpassas till de äldsta eleverna med en yta om nästan 1200 kvadratmeter. Här kommer sex klasser att husera och vi gissar att den nya cafeterian med balkong kommer bli en populär plats.

Atheneskolan Visby präglas av goda studieresultat med nöjda medarbetare, elever och vårdnadshavare. Vi ser nu fram emot att successivt fylla klasserna och rekrytera nya lärare inför hösten 2021, säger Kristin Nilsson.

För ytterligare information kontakta gärna rektor Kristin Nilsson

Fakta: Om Atheneskolan Visby

Atheneskolan grundades 2002 och bedriver idag förskola och grundskola upp till årskurs 9 på Visborgsallén i södra Visby. Idag går det 60 barn på förskolan och 330 barn på grundskolan. När skolan är fullt utbyggd kommer det finnas plats för cirka 560 barn och elever från förskola till årskurs 9.

Skiss för Atheneskolans nya fasad och utemiljö.

AcadeMedia har totalt 75 grundskolor varav 30 med integrerade förskolor. De är verksamma under namnen Montessori Mondial, Noblaskolan, Pops Academy, Pysslingen Skolor och Vittra. Skolorna har olika pedagogiska inriktningar men ett gemensamt fokus på hög kvalitet, elevernas välmående och strategier för bättre lärande.

Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se.

Spelifierad lärplattform gav positiva resultat – fler elever klarar skolan14.12.2020 10:24:54 CETPressmeddelande

Färre avhopp och fler som blir klara med sin utbildning på kortare tid - det är några av resultaten efter satsningen på spelifierat innehåll i NTI-skolans digitala komvuxutbildningar. De goda resultaten har gjort att NTI-skolan nu beslutat att gå vidare till fas två i samarbetet med spelifieringsföretaget Insert Coin. Under kommande år ska spelifierade moment implementeras i fler kurser på NTI-skolans lärplattform Omniway.