Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Stockholmia

”Att göra stad i Stockholms urbana periferi ” – ny bok från Stockholmia förlag

En stad är består av byggnader och infrastruktur. Men den består också av människorna som genom tiderna byggt, bott och levt där. Med avstamp i Stockholms södra förorter handlar boken "Att göra stad i Stockholms urbana periferi" just om de människorna och hur de är delaktiga i byggandet av staden.

Omslag

Staden blir inte till av sig själv. Den har gjorts, och görs än i dag, av olika människor med skilda intressen. Staden är inte heller enhetlig. Den karaktäriseras av asymmetri, spänningar, rörelse och samspel där idéer, tankar, handlingar möter det fysiska och materiella.

– Vi vill med antologin visa glimtar av allt det som hela tiden pågår i vår dynamiska stad med fokus på livet mellan husen. Vi vill lyfta fram olika perspektiv och bidra till en reflektion om en viktig del av vårt samhälle, säger Malin Gawell, docent i företagsekonomi och en av bokens redaktörer.

När Stockholm beskrivs är det ofta de centrala delarna som står i centrum. Den här antologin tar i stället avstamp i de södra delarna av Stockholm. Den urbana periferin som i dagligt tal ibland kallas för förorten, eller orten rätt och slätt. Det handlar om hur människor där – i bostadsområden, företag och institutioner – är delaktiga i att göra stad.

Antologi är skriven av forskare och samarbetspartners knutna till Södertörns högskola i Flemingsberg i södra Stockholm. De har alla varit delaktigt i projektet Att återskapa förorten i fragmenterade landskap som med stöd från KK-stiftelsen har studerat, diskuterat och tillsammans utvecklat kunskap om samhället i den urbana periferin.

I samband med lanseringen av antologin bjuder Södertörns högskola in till ett panelsamtal den 11 maj, för mer information och anmälan: Panelsamtal – Att göra stad i Stockholms urbana periferi

Boken ges ut på Stockholmia förlag: stockholmia.stockholm.se

Omslag
Ladda ned bild
Två av författarna och antologins redaktörer: Apostolis Papakostas och Malin Gawell. Foto: Anna Harvig. Södertörns högskola.
Ladda ned bild

Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Stockholmia

Stockholmia – forskning och förlag är en del av Stockholms stad med uppdrag att tillgängliggöra forskning och litteratur om Stockholm.

Vi problematiserar Stockholms historia och samtid, synliggör det dolda och glömda, utforskar nya områden och sätter huvudstaden i perspektiv. I samverkan med forskarsamhället och andra institutioner driver vi forskningsprojekt och stimulerar till kunskapsutveckling genom stipendier och priser, konferenser, seminarier, publika program och bokutgivning.

Följ Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Stockholmia

Senaste pressmeddelandena från Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Stockholmia