Att hjälpa polisen att utreda med kvalitet

Om kampen mot brottsligheten ska gå åt rätt håll, är det viktigt att göra rätt än att göra mycket. Livsmedelshandlarna har under våren samlat en massa erfarenheter som vi delgett politiker i justitieutskottet. Vi träffar gärna polisledningen också i kampen mot instegsbrotten i butik.

Vad andra skriver:

Projektledarskola för politiker och polis17.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Saker som utvecklats i fel riktning tar ofta lång tid att räta upp. För att göra det behöver man sätta mål, delmål och vilka aktiviteter som behövs för att nå dit. Det räcker sällan med "mer resurser" utan tydligt syfte. Ta del av vår projektledarskola för politiker och polis.Om varför Livsmedelshandlarna kommit fram till detta: https://www.dagligvarunytt.se/opinion/debatt/par-bygdeson-vi-trodde-det-skulle-bli-battre-nar-vi-hjalpte-polisen-det-blev-tvartom/ https://www.dagligvarunytt.se/i-butik/sakerhet/handlaren-rasar-mot-polisen-efter-130-anmalningar-slarv-felbeslut-och-tjanstefel/

När självklarheteter får krångliga lösningar10.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

I veckan har riksdagen klubbat propositionen om prisinformationslagen. Trots att en majoritet var emot att livsmedel inte tydligt blir undantagna, gick den igenom. Hoppet står nu till att Konsumentverket agerar i enlighet med ett så kallat tillkännagivande. Det enkla blir allt krångligare. En sammanfattning av vad tillkännagivanden är: https://www.dn.se/sverige/ewa-stenberg-sa-har-kan-damberg-och-andersson-inte-fortsatta/ För dig som verkligen vill läsa på: https://svjt.se/svjt/2015/95

Myten om lönsamheten i handeln jämfört med leverantörerna27.5.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ofta läser vi att handeln tjänar massor med pengar och leverantörerna ingenting. Därför behövs lagar och okritiserade prishöjningar. Stämmer det? Kanske inte alltid. Länkar för dig som vill läsa mer om hur lönsamheten ser ut i olika delar av branschen: https://hui.se/wp-content/uploads/2019/11/Detaljhandelns-l%C3%B6nsamhetsrapport.pdf https://ycharts.com/companies/ORKLY/profit_margin https://www.macrotrends.net/stocks/charts/PG/procter-gamble/ebitda-margin https://ir.mondelezinternational.com/news-releases/news-release-details/mondelez-international-reports-q4-and-fy-2021-results https://www.macrotrends.net/stocks/charts/KO/cocacola/ebitda-margin https://www.unilever.com/files/5b9872cf-337a-4bb4-9692-02a1b0a1b7fe/ir-q4-2021-full-announcement.pdf https://www.nestle.com/media/pressreleases/allpressreleases/full-year-results-2021