Att överleva en kris

När fastighetsbolagen föll som korthus i början av 1990-talet, överlevde ett mot alla odds. I sin bok Mot alla odds – vägen ur fastighetskrisen berättar Hans Wallenstam vad det var som gjorde att just Wallenstam överlevde. Boken är ett personligt och spännande tidsdokument över en av de värsta ekonomiska kriserna i Sveriges historia. Det är också en bok som fått en helt ny tyngd och aktualitet i och med dagens kris.

Hans Wallenstam började något motvilligt som finansdirektör i sin pappas bolag 1986. Han var 29 år och nybliven förälder när han 1991 tog över som vd för hela bolaget. Bara någon månad senare var fastighets- och finanskrisen i Sverige ett faktum. Räntan steg till ofattbara 500 procent och Sverige skakades i sina grundvalar. Fastigheter och fastighetsaktier rasade i värde, tusentals företag gick i konkurs och tiotusentals människor förlorade sina jobb. Många såg sina livsverk gå upp i rök. På Västkusten fanns det före krisen 12 börsnoterade fastighetsbolag. Efter krisen återstod bara ett – Wallenstam. Totalt i branschen hade 2 000 bolag gått omkull. I sin bok Mot alla odds – vägen ur fastighetskrisen beskriver Hans Wallenstam ärligt och öppenhjärtigt hur de på Wallenstam tänkte och handlade annorlunda än andra och hur de anpassade sig till de nya förutsättningarna.

Erfarenheterna från kristiden genomsyrar alltjämt koncernen. ”Krisen präglade vårt land, och än idag ser vi spår av krisens efterverkningar i samhället. Jag vill också påstå att krisen i allra högsta grad har påverkat mig som person och mitt sätt att leda – det är den period som absolut mest har format vår företagskultur, och vårdar man sin historia har man en kompass inför framtiden”, skriver Hans Wallenstam i bokens förord.

En kompass inför framtiden är något många önskar idag när Sveriges och världens ekonomi åter svajar och åren framöver känns osäkra och skakiga. På så sätt är Hans Wallenstams bok och hans historia mer aktuell än vad han eller någon inom koncernen hade kunnat ana när boken skrevs.

Mot alla odds: Vägen ur fastighetskrisen utkommer den 11 september

Om Hans Wallenstam

Hans Wallenstam (född 11 september 1961) är son till Lennart Wallenstam, som grundade företaget Wallenstam 1944. 1986–1989 var Hans Wallenstam företagets finansdirektör och 1989–1991 var han chef för dotterbolaget i Göteborg. Sedan 1991 är Hans Wallenstam huvudägare och vd för Wallenstam AB.

Om Wallenstam

1944 Lennart Wallenstam grundar bolaget. Bygger först enstaka villor, men utökar snabbt till flerfamiljshus.

50-och 60-tal Byggverksamheten växer rejält. Som mest har bolaget 500 anställda, de flesta är byggarbetare.

70-tal Övergår till att äga, förvalta och förädla bostäder och kommersiella lokaler. Den egna byggverksamheten avvecklas.

80-tal Noteras på börsen 1984 och fortsätter utveckla verksamheten. Etablerar kontor i Stockholm och Helsingborg.

90-tal Hans Wallenstam tar över som vd. Fastighetskrisen är ett faktum och aktien rasar. Bolaget klarar sig ur krisen och är det enda överlevande börsnoterade fastighetsbolaget i Västsverige.

2000-tal Återupptar byggverksamheten, utvecklar en egen metod för effektiv, lönsam byggnation. Adderar hållbarhet till byggkonceptet och driftsatte sitt första vindkraftverk.

2010-tal Firar 70 år som bolag, 30 år som noterat bolag. Blir självförsörjande på förnybar energi. Fokuserar på ökad produktionstakt av bostäder för ökad substansvärdestillväxt.

Fakta Wallenstam

Antal fastigheter: Cirka 225 stycken

Kunder: cirka 9 800 hushåll, 1 000 företagskunder

Fastighetsvärde: Cirka 55 miljarder kronor

Börsvärde: Cirka 36 miljarder kronor

Uthyrningsgrad, yta: 98 %

Total uthyrningsbar yta: Cirka 1,2 miljoner kvm

Antal lägenheter i produktion: Cirka 3 000 stycken

Antal vindkraftverk: 66 stycken

Antal anställda: Cirka 250 personer

Marknader: Göteborg, Stockholm och Uppsala

Grundades: 1944 i Göteborg

Bokförlaget Nona
I den romerska mytologin finns en ödesgudinna vars uppgift är att spinna livets tråd. Hennes namn är Nona – ett passande namn på vårt förlag vars röda tråd är starka skildringar av fängslande livsöden. Vissa är sanna. Andra inte. De återges i såväl romaner som biografier och memoarer, men de är alla berättelser du bär med dig långt efter att boken är slut.