Att publicera – en viktig bok för alla publicister och journalister

Att publicera är den enda kompletta boken som beskriver de juridiska och etiska frågeställningar som kännetecknar all publicistisk verksamhet, från anskaffande av uppgifter till spridning av information. Oavsett om det handlar om en tryckt bok, dagstidning, elektronisk tidskrift eller en blogg med utgivningsbevis så är grundfrågorna för den som bedriver verksamheten i princip desamma.

– Boken är tänkt att ge en överblick och introduktion till såväl professionella yrkesutgivare som till enskilda, säger bokens författare Nils Funcke som idag är universitetsadjunkt vid JMK på Stockholms universitet samt vd för Utgivarna, en ideell organisation bildad av de stora medieföretagen i Sverige. Nils Funcke, som tidigare varit ledarskribent på DN och utgivare av Riksdag och Departement, har också fått Stora journalistpriset i kategorin årets avslöjande.

– Att publicera tar upp frågor som vad meddelarfrihet innebär, var gränserna för citaträtten går och vem som kan hållas ansvarig för publicering. Med konkreta fall försöker jag beskriva hur de rättsvårdande myndigheterna och Pressens Opinionsnämnd ser på enskilda problem och konflikter, fortsätter Nils. Det gäller inte minst de etiska överväganden som alla som sprider information måste överväga. Ska namnet på en känd skådespelare som missbrukat narkotika namnges? Om ja och i så fall hur får och bör det beskrivas?

Boken behandlar också yttrande- och tryckfrihet, brottsliga yttranden, rättslig prövning, upphovsrätt, källor och källkritik. Det finns flera appendix som bland annat innehåller Europakonventionen, offentlighets- och sekretesslagen, yttrandefrihetslagen, tryckfrihetsförordningen och upphovsrättslagen. Boken innehåller också ett omfattande sak- och personregister och en lathund i källskydd.

– Den fungerar därmed både som uppslagsbok och introduktion till en erkänt komplicerad lagstiftning, säger Nils Funcke.

Varför ska journalister och publicister använda just denna bok då?

– Det är två grupper som dagligen ställs inför frågeställningarna som boken berör. Det gäller inte minst vid insamlingen av uppgifter där de måste känna till offentlighetsprincipens möjligheter men också bli uppmärksamma på inte bara vilka möjligheter som finns utan också vilka etiska frågor som uppstår vid till exempel användning av dold kamera, avslutar Nils.

Att publicera är utgiven av Studentlitteratur. Nils står också bakom titlarna Tryckfriheten, ordets män och statsmakterna samt Offentlighetsprincipen - praktik och teori.

Jonas Eklund
Kommunikatör
jonas.eklund@studentlitteratur.se

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.