Att publicera – en viktig bok för alla publicister och journalister

Att publicera är den enda kompletta boken som beskriver de juridiska och etiska frågeställningar som kännetecknar all publicistisk verksamhet, från anskaffande av uppgifter till spridning av information. Oavsett om det handlar om en tryckt bok, dagstidning, elektronisk tidskrift eller en blogg med utgivningsbevis så är grundfrågorna för den som bedriver verksamheten i princip desamma.

– Boken är tänkt att ge en överblick och introduktion till såväl professionella yrkesutgivare som till enskilda, säger bokens författare Nils Funcke som idag är universitetsadjunkt vid JMK på Stockholms universitet samt vd för Utgivarna, en ideell organisation bildad av de stora medieföretagen i Sverige. Nils Funcke, som tidigare varit ledarskribent på DN och utgivare av Riksdag och Departement, har också fått Stora journalistpriset i kategorin årets avslöjande.

– Att publicera tar upp frågor som vad meddelarfrihet innebär, var gränserna för citaträtten går och vem som kan hållas ansvarig för publicering. Med konkreta fall försöker jag beskriva hur de rättsvårdande myndigheterna och Pressens Opinionsnämnd ser på enskilda problem och konflikter, fortsätter Nils. Det gäller inte minst de etiska överväganden som alla som sprider information måste överväga. Ska namnet på en känd skådespelare som missbrukat narkotika namnges? Om ja och i så fall hur får och bör det beskrivas?

Boken behandlar också yttrande- och tryckfrihet, brottsliga yttranden, rättslig prövning, upphovsrätt, källor och källkritik. Det finns flera appendix som bland annat innehåller Europakonventionen, offentlighets- och sekretesslagen, yttrandefrihetslagen, tryckfrihetsförordningen och upphovsrättslagen. Boken innehåller också ett omfattande sak- och personregister och en lathund i källskydd.

– Den fungerar därmed både som uppslagsbok och introduktion till en erkänt komplicerad lagstiftning, säger Nils Funcke.

Varför ska journalister och publicister använda just denna bok då?

– Det är två grupper som dagligen ställs inför frågeställningarna som boken berör. Det gäller inte minst vid insamlingen av uppgifter där de måste känna till offentlighetsprincipens möjligheter men också bli uppmärksamma på inte bara vilka möjligheter som finns utan också vilka etiska frågor som uppstår vid till exempel användning av dold kamera, avslutar Nils.

Att publicera är utgiven av Studentlitteratur. Nils står också bakom titlarna Tryckfriheten, ordets män och statsmakterna samt Offentlighetsprincipen - praktik och teori.

Jonas Eklund
Kommunikatör
jonas.eklund@studentlitteratur.se

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.