Att ta tillbaka driften av Simrishamns sjukhus i egen regi är positivt för både patienter och personal

Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne har idag fattat beslut för förslaget att återta Simrishamns sjukhus i egen regi.

Det vore positivt för Simrishamn att få sjukhus i regionens drift, menar Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet Skåne. Det underlättar den viktiga kontakten med Ystads lasarett, andra sjukhus och kringliggande kommuner.

Befolkningen i Simrishamn är i behov en fungerande vård, trygghet och kontinuitet. Detta är ett steg i rätt riktning.

- Det är viktigt för patienterna att samordning mellan kommunerna fungerar, att det finns en långsiktig planering och att man kan känna sig trygg med att verksamheten kommer att finnas kvar, säger Saima Jönsson Fahoum, ledamot i regionfullmäktige och ersättare i Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne.

Befolkningen i Simrishamn med omnejd har rätt till trygg och tillgänglig sjukvård som alla andra skåningar. Det har tidigare funnits exempel på att verksamhet flyttas bort från patienter med behov av mycket vård på grund av bland annat lägre ersättningsnivåer. Med vård i egen regi har man möjlighet att ge jämn tillgång till högkvalitativ vård – utan att vara rädd att den ska försvinna.

- Det råder ett pressat läge i den Skånska vården vilket patienter och personal tyvärr drabbas av. Att ta tillbaka Simrishamns sjukhus i offentlig regi innebär att pengar kan föras direkt tillbaka in i verksamheten; till patienter och personal. Det innebär också en nystart och trygghet för framtiden, säger Sara Svensson.

Driften av Simrishamns sjukhus har tidigare legat på det privata vårdföretaget Praktikertjänst.

Saima Jönsson-FahoumErsättare Hälso- och sjukvårdsnämnden (V)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet i Skåne går till val på kortare arbetstid, fler vårdplatser och en tillgänglig, enkel och billig kollektivtrafik21.6.2018 18:46Pressmeddelande

I veckan släppte Vänsterpartiet i Skåne sitt regionpolitiska program för åren 2018-2020. I programmet ryms Vänsterpartiets politik för ett mer jämlikt Skåne - och för en region som inför 30 timmars arbetsvecka, öppnar upp och utökar antalet vårdplatser och arbetar för fri kollektivtrafik för barn, unga och pensionärer.

Rekordstor uppslutning i Vänsterns första majtåg över regionen - Skåne samlas under budskap om arbetsrätt och jämlikhet1.5.2018 17:36Pressmeddelande

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som högtidlighålls sedan 1890. 2018 blev det rekordstor uppslutning över hela Skåne - Vänsterpartiets 14 arrangemang på lika många orter lockade över 6800 deltagare till demonstrationståg, mat och musik. Talade gjorde bland annat Rossana Dinamarca, Hanna Gedin och Momodou Jallow och musiken stod bland andra Mikael Wihe och Röda Kapellet för.