Att ta tillbaka driften av Simrishamns sjukhus i egen regi är positivt för både patienter och personal

Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne har idag fattat beslut för förslaget att återta Simrishamns sjukhus i egen regi.

Det vore positivt för Simrishamn att få sjukhus i regionens drift, menar Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet Skåne. Det underlättar den viktiga kontakten med Ystads lasarett, andra sjukhus och kringliggande kommuner.

Befolkningen i Simrishamn är i behov en fungerande vård, trygghet och kontinuitet. Detta är ett steg i rätt riktning.

- Det är viktigt för patienterna att samordning mellan kommunerna fungerar, att det finns en långsiktig planering och att man kan känna sig trygg med att verksamheten kommer att finnas kvar, säger Saima Jönsson Fahoum, ledamot i regionfullmäktige och ersättare i Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne.

Befolkningen i Simrishamn med omnejd har rätt till trygg och tillgänglig sjukvård som alla andra skåningar. Det har tidigare funnits exempel på att verksamhet flyttas bort från patienter med behov av mycket vård på grund av bland annat lägre ersättningsnivåer. Med vård i egen regi har man möjlighet att ge jämn tillgång till högkvalitativ vård – utan att vara rädd att den ska försvinna.

- Det råder ett pressat läge i den Skånska vården vilket patienter och personal tyvärr drabbas av. Att ta tillbaka Simrishamns sjukhus i offentlig regi innebär att pengar kan föras direkt tillbaka in i verksamheten; till patienter och personal. Det innebär också en nystart och trygghet för framtiden, säger Sara Svensson.

Driften av Simrishamns sjukhus har tidigare legat på det privata vårdföretaget Praktikertjänst.

Saima Jönsson-FahoumErsättare Hälso- och sjukvårdsnämnden (V)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal10.10.2018 13:08Pressmeddelande

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter5.10.2018 06:00Pressmeddelande

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.

Kollektivtrafiknämndens ordförande delar Vänsterpartiets oro: har gett förvaltningen uppdrag att granska avtalsförändringar för Pågatåg25.9.2018 16:03Pressmeddelande

Under dagens sammanträde i Regionfullmäktige berördes frågan om säkerhet på Pågatågen för resenärer och anställda. Vänsterpartiet fann gehör för sin oro hos Stefan Svalö (S), ordförande för Kollektivtrafiknämnden i regionen, som tar avstånd från alla former av försämrad säkerhet och försämrade arbetsvillkor.