Att tänka på när man ska välja foto till sitt CV

Vi är många som blir knäsvaga och smått fuktiga i handflatorna vid omnämnandet av att skapa sig ett nytt CV. Ett Curriculum Vitae är ett av de dokument som nästan alla vuxna minst en gång står inför att skriva och i gymnasiet så får man dessutom möjlighet att testa dina färdigheter i att skapa en sådan.

Det som till en början kan tyckas vara en enkel uppgift blir allt svårare när du inser att ditt nya CV måste innehålla samma information som arbetsgivarna är vana vid att se i traditionella meritförteckningar, men i ett ännu mer kortfattat format. Många kämpar med den här typen av ansökan eftersom det är viktigt att få det rätt. Det kan vara det mest avgörande i en ansökan och ett misstag kan kosta en drömjobbet.

Vad ska man tänka på och måste man verkligen ha en bild?

Många är osäkra på var gränsen går för vad som är tillåtet och vad som strider mot något arbetsgivarens policy. Det kan också vara en bra idé att tänka på vad det är för typ av bransch man söker sig till. Om man söker arbete inom något kreativt så är det bra om CV.t och att bilden speglar det, så att det blir personligt men också visar på just din kreativitet. Är det något mer praktiskt som inom ekonomi så kanske fokus ska ligga på att effektivt och kortfattat visa på sina meriter - utan att göra något som tar fokus från syftet.

En bild kan i många fall vara det som gör ditt CV minnesvärt. Med det sagt så är det aldrig ett krav att man ska bifoga ett foto till CV.t och det kan absolut finnas fallgropar kring att visa sitt utseende för någon som ska avgöra ifall du är lämplig för rollen eller ej.

Det finns fallgropar med en bild i ett CV och det finns tyvärr risker kring det då den som bestämmer kan ha förutfattade meningar om dig utefter vad de ser. Men generellt så brukar man säga att en bild är främst positiv att ha med då det kan hjälpa dig att vara mer minnesvärd om det är många som söker samma position som du. Läs mer om det här för mer guidning kring att ha sitt foto i CV.t.

Traditionella meritförteckningar ligger till grund för CV:n - men hur börjar man?

Det är bra om du använder dig av en meritförteckning och skriver ut den på ett vanligt ark innan du börjar skriva. Efter det så är det bara att göra om den till ett CV med rätt format, typsnitt och layout. Du kan också ta en meritförteckning med tips och råd från vänner och företag som har tips kring hur man kan skriva. Detta gör det lättare att skapa ett CV som berättar om de kvalifikationer och den bakgrund du har.

Se till att utgå från de vanligaste faktorer som man använder i ett CV, som tidigare arbetserfarenheter och studier, men också övriga meriter som kan vara av användning. Tanken är att du ska lyfta fram erfarenheter som du tror kan vara till nytta för företaget du söker dig till.

Välj en bild till ditt CV - men välj med noggrannhet

Precis som med CV.t överlag så är detaljerna viktiga. Vad är det du vill förmedla med ditt CV? Och hjälper bilden att förmedla det?

Du måste inte ha en bild till ditt Curriculum Vitae om du själv inte vill och det kan vara en bra idé att ta bort den om du inte tror att den gynnar dig. Sedan får du vara självklart måna om din image och se till att du matchar med vad du tror att företaget vill se.

Utgå från vad du vill berätta med ditt CV och sök efter bilder som passar. Det finns massor av olika sätt för att hitta den perfekta bilden till ditt Curriculum Vitae. Du kan leta igenom dina sociala medier efter en bild du är riktigt nöjd med Det viktiga är att du hittar just den bilden som matchar dina behov. Om det enda du äger är partybilder från skoltiden, då kanske det är dags att kontakta en fotograf som kan hjälpa dig med något mer passande.

Bilder kan vara det som gör ditt CV minnesvärt

Fotobutiker eller fotokiosk är väldigt alldagliga och är sällan speciellt smickrande så att ta hjälp av någon som ser till att du har lite bilder att välja mellan är något som du långsiktigt kommer att gynnas av.

Som nämnt ovan så kan bilden vara den avgörande faktorn till att du väljs för en position då det kan hjälpa dig sticka ut i mängden. Här är det viktigt att du inte gör något som kan kännas lockande för en del, att använda någon annans bild eller en bild som är alldeles för gammal. En bild byggd på lögner kan skada mer än gynna, så se hellre till att skaffa en bild som du är nöjd med själv.

Ny jämförelsesajt om hemförsäkringar lanseras18.5.2022 09:46:21 CEST | Pressmeddelande

Sponsored Försäkrahem.se är en ny enkel jämförelsesajt om hemförsäkringar. Målet med sajten är att underlätta för dig som vill teckna en hemförsäkring och som vill jämföra flera alternativ på den svenska marknaden innan du gör ditt val. Sajten gör flera omfattande jämförelser och sammanfattningar av försäkringar för olika typer av hushåll. På sajten kan du jämföra flera populära försäkringsbolag och försäkringarnas innehåll. Det finns även specifika jämförelser beroende på vilket typ av hushåll som du vill försäkra. Du hittar bland annat jämförelser av hemförsäkringar för bostadsrätter, hyresrätter, villor och fritidshus. Eftersom innehållet skiljer sig åt beroende på vilket typ av hushåll som ska försäkras har sajten gjort en enkel uppdelning för att du ska kunna navigera dig till den information som är relevant för dig. Sajten riktar sig till dig som precis flyttat hemifrån och ska försäkra ditt första hem. Den riktar sig också till dig som precis flyttat till ett nytt boende eller n